March 2003





Profumi: l’era dell’eleganza
Perfume: the age of elegance

Imballaggi per sentirsi meglio
Feel good packaging

Shopping
Shopping

Al largo, con le emozioni
Emotions on the ocean wave

Uova: alimenti “incrEdibili”
Eggs: the "IncrEdible" food

Maestra di protezione
Expert in protection

M&D News







Segno + (con riserve)
Things looking up (with reservations)

Impatec: aria di ripresa?
Impatec: recovery on the way?

Rapporto sullo stato dell'imballaggio (1)
Report on the state of packaging (1)

F&F News







Più cultura per l’imballaggio
More packaging culture

L’arte della chiusura
The art of closure

La coerenza dell'innovazione
The coherence of innovation

Successi in (doppia) bolla
Double bubble success

Osare e dosare
The feeding challenge

Imprenditorialità, passione italiana
Entrepreneurship, an Italian craving

I&M News







Sforzi privati e pubbliche virtù
Private efforts and public virtues

Raccolta differenziata all'italiana
Segregated waste collection Italian style

E&L News







Perché Ipack-Ima (2)
Why Ipack-Ima (2)

Verifica sul campo di un sistema per il controllo qualità
Verification in the field of a system for quality control

25 anni a registro
25 years on register

OPP fuori dagli schemi
OPP beyond the norms

M&M News







. Le notizie .

Oscar dell'Imballaggio 2003: le nominations


Nuovi orizzonti per l’erogazione
New horizons for dispensing

Tubetti italiani
Italian tubes

Capsule: il nuovo catalogo
Capsules: the new catalogue

Schiuma alla conquista del mercato
Foam conquering the market

Carta bella come seta
Paper with the beauty of silk

Custodia per dischi
Disc packaging

Bio da bere
Bio for drinking

Ortofrutta, democrazia e mercato
Fresh produce, democracy
and the market

Forme che vincono
Winning shapes

Premi olandesi
Dutch awards


In Breve/In Brief

Costruzioni - Secondo valutazioni del Cresme, l’istituto che effettua un monitoraggio sulle attività dell’edilizia, il settore delle costruzioni, dopo un 2001 positivo segna un 2002 ancora in crescita, ma su tassi inferiori. Gli investimenti in nuove costruzioni sono infatti caratterizzati da una crescita del 3,8%, mentre le ristrutturazioni risultano in lieve calo. Il 2002 dovrebbe essersi concluso con una crescita dell’1,4% (+5,1% nel 2001). Diffusi timori sussistono per il 2003, infatti si prospetta un calo dello 0,8%. Questa macro area è importante dal punto di vista degli imballaggi, per via del confezionamento dei diversi materiali per edilizia.
Construction - According to figures from Cresme, the institute that monitors building activities, the construction industry continues with the positive trend seen in 2001 with yet more growth in 2002, but not so fast. Investments in new buildings are distinguished by 3.8% growth, while there's a slight drop in restructuring activity. 2002 should end with growth of 1.4% (+5.1% in 2001). There are a lot of fears for 2003: in fact, a drop of 0.8% is envisaged. This macro area is important for the packaging industry due to the packaging used for the various types of building materials. (Il Sole 24 Ore, 16/10/02).

Acqua “à-porter”
È firmata Euro RSCG la campagna stampa per Panna 75, la nuova bottiglia d’acqua Panna da 75 cl. Ideato da Tiziana Mariani (art) e Clelia Roggero (copy) con la direzione creativa di Mauro Galbiati e Antonio Pinter, il battage sottolinea il pratico formato della bottiglia e il tappo a valvola che impedisce l'involontaria uscita del contenuto. Due elementi che fanno di Panna 75 l’acqua da bere ovunque.
Water “à-porter”
The press campaign for Panna 75, the new 75cl bottle of water is the work of Euro RSCG. Created by Tiziana Mariani (art) and Clelia Roggero (copy) with creative directors Mauro Galbiati and Antonio Pinter, the hype underlines the practical format of the bottle and the valve top which prevents the contents from leaking by accident. Two elements which make Panna 75 the water to drink wherever you are.

Surgelati - Il settore in Italia continua ad essere caratterizzato da una situazione decisamente positiva. Il tasso di sviluppo si mantiene intorno al 5-7% medio annuo. Offerta e domanda per il mercato italiano risulta così strutturata : 50% ortaggi e frutta, 20,5% piatti pronti, 13,2% prodotti a base di patate, 13,1% prodotti ittici, 3,2% carni.
Frozen food - This sector continues to enjoy a markedly positive trend in Italy. The mean annual growth rate remains around 5-7%. The demand and supply in the Italian market is as follows: 50% fruit and vegetables, 20.5% ready meals, 13.2% potato-based products, 13.1% fish products, 3.2% meat. (Source: I.I.A.S.)

News

Oscar dell'Imballaggio 2003: le nominations
Il tema Design e Comunicazione è il fil rouge che sottolinea la scelta degli esperti chiamati a una prima valutazione dei molti progetti pervenuti all'Istituto Italiano Imballaggio.
Design and Communication is the underlying theme by which the experts have been called upon to give a first appraisal
of the many projects (Oscar 2003 nominations) that have been sent in to the Istituto Italiano Imballaggio.

Sezione 1 - Packaging per prodotti alimentari/Packaging for food products
AMB - Vassoio termoformato per ortaggi freschi, stampato internamente.
Heatformed tray for fresh produce, internally printed.
Cellografica Gerosa - Busta stand up per misto di salatini a marchio Bahlsen/Stand-up bag for Bahlsen snacklets.
Goglio Luigi Milano - Busta flessibile per insalate di tonno.
Flexible bag for tunafish salad.
Di Mauro Officine Grafiche - Cheer pack, in versione per sorbetto Algida, dalla grafica accattivante.
Eye-catching graphics for the cheer pack, designed for Algida ice cream.
BP Europack - Busta flessibile per yogurt Müller, con apertura facilitata a strappo/Flexible pouch for Müller yoghurt, with tear-opening.
Coca Cola - Versatore per la bottiglia del Minute Maid/Minute Maid bottle pourer.
Sanpellegrino - Bottiglia sinuosa, tappo push-pull opportunamente protetto per l’acqua Panna/Sinuous bottle, suitably protected push-pull cap for Panna mineral water.
Finpac/Campari - Sleeve colorata che ricopre anche il tappo per Campari Mixx/Colored sleeve that covers the top for Campari Mixx.

Sezione 2 - Packaging per prodotti per la casa/ Packaging for household products
Lever - Restyling del flacone CIF: alleggerito nel peso e più sinuoso/Restyling for CIF flacon, lighter in weight and more sinuous.
Lever - Pack più moderno e “aggressivo” per Svelto.
Svelto has been revamped with a more modern “aggressive” pack.

Sezione 3 - Packaging per prodotti farmaceutici, cosmetici e per l’igiene personale/ Packaging for pharmaceuticals, cosmetics and personal hygiene products
Cartografica Pusterla - Astuccio prezioso studiato per un profumo di Cavalli.
Precious box devised for perfume by Cavalli.
Tubopress - Tubetto stampato a caldo di inedita forma ovale, con capsula stondata/Unusually oval shaped hot stamped tube with rounded-off capsule.

Sezione 4 - Packaging per prodotti da regalo e ricorrenza/ Packaging of gift and commemorative products
Europoligrafico - Cofanetto con meccanismo che permette la presentazione delle barrette Tartufone Motta come in un vassoio
Casket with a refined mechanism enabling the presentation of the Tartufone Motta bars as on a tray.
Ferrero - Confezione regalo per Pocket Coffee: due tazze di vetro scuro sovrapposte contengono 4 confezioni di cioccolatini/Gift pack for Pocket Coffee: two dark glass coffee cups containing four small chocolate packs.

Sezione speciale - Contenuto di Servizio/Service content
Galloplastik - Film per palettizzazione, studiato per favorire l’aerazione di prodotti che possono ammuffire.
Palletization film devised for airing of products that might moulder.
Novacart - Tortiere di carta multifunzionali per prodotti dolci e salati. Multifunctional paper cake holder for sweet and salty products.
Pizzo Etichette - Etichetta protettiva con linguetta per asporto facilitato (CD e DVD a noleggio da Blockbuster).
Protective labels with easy tear-open tab for CDs and DVDs, used for Blockbuster hire operations.
LIC - Imballaggio da trasporto che diventa espositore per prodotti Bauli.
Transport packaging that can be turned into a salespoint display case for Bauli products.
Grafiche Eikon - Astuccio rinforzato sul fondo, garantito antiurto, con finestra sulla faccia anteriore e chiusura particolare.
Case reinforced at the bottom, shock resistant witha awindow on the front face and a special closure.

Sezione speciale - Tecnologia/ Special section - Technology
Guala Seal - Tappo di nuova generazione in materia plastica per vini di alta gamma/New generation cork in plastic for quality wines.
Taplast - Pompetta di plastica appositamente progettata per erogare sapone liquido sotto forma di schiuma.
Entirely plastic pump for dispensing liquid soaps in the form of rich foam.
Viroplastic - Tappo per acque minerali addizionate, che garantisce l’immediata sfiatatura del gas.
Mineral water bottle cap, guaranteeing immediate gas outlet.

Sezione speciale: Ambiente/Special Section: Environment
Cartonificio Fiorentino - Pedana di cartone modulata per contenitori dalle forme speciali/Cardboard base modelled for specially shaped containers.
Cedipack - Busta salvafreschezza di carta, alleggerita nel peso, per affettati porzionati/Freshness saving paper pouch for sliced cold cut meats, much lighter weight.


Nuovi orizzonti per l’erogazione
Per il cosmetico di alta gamma, Saint-Gobain Calmar ha messo a punto Aria, un nuovo dosatore a bassa erogazione per creme, caratterizzato dall’assenza di parti metalliche a contatto con il prodotto.
Aria è solo il primo di una serie di prodotti hi-tech, con cui Saint-Gobain Calmar sta consolidando la propria presenza sul mercato cosmetico. Per la profumeria, la multinazionale punta sulla morbidezza di attuazione e sulla qualità di nebulizzazione garantite dalla pompa M100, basata sul principio della precompressione con doppia molla e facilmente personalizzabile grazie alla molteplicità delle chiusure a vite e dei tasti erogatori (fra l’altro, Nina Ricci l’ha voluta per “Memoire d’Homme”).
Altrettanto brillante e multiforme, l’ultimo dispenser della casa, commercializzato a marchio P2000 e dotato di superiori caratteristiche di versatilità, affidabilità e prestazioni tecniche.


New horizons for dispensing
For high range cosmetics, Saint-Gobain Calmar has devised Aria, a new low dispensing doser for creams, featuring absence of metal parts and contact with the product. Aria is only the first of a series of hi-tech products with which Saint-Gobain Calmar is consolidating its presence on the cosmetics market. For perfumeries the multinational is aiming at the gentle trigger mechanism and the quality of the spray guaranteed by the M100 pump, based on the principle of precompression with a double spring and easy to customize thanks to the many screw closures and dispenser buttons (Nina Ricci used it for “Memoire d’Homme”).
The latest manufacturers’ dispenser is equally brilliant and multiform, traded under the brand P2000 with high characteristics of versatility, reliability and technical performance.


Tubetti italiani
Ha al proprio attivo una clientela di prim’ordine nei settori cosmetico, farmaceutico e alimentare, che serve con una gamma completa di prodotti update in fatto di tecnologia e gusto. Stiamo parlando del Gruppo Scandolara che, nel mondo dell’imballaggio, è sinonimo di “tubetti”. L.G.

Per Scandolara il binomio “esperienza-qualità” non è certo scontato.
Nel solco di una tradizione rivissuta e reinterpretata sulla base di aggiornamenti costanti, l’azienda continua infatti a produrre tubetti per l’imballaggio di prodotti cosmetici, oral care, pharma e food che si distinguono per l’uso di materiali avanzati, dei trattamenti e delle rifiniture, di una stampa di assoluta qualità.
E, proprio in questo senso, ricordiamo i recenti investimenti fatti da Scandolara nella stampa serigrafica e nella stampa a caldo, che completano lo sforzo del gruppo alla ricerca di tecnologie che diano risposte concrete alle esigenze del mercato.
La partecipazione a Cosmopack ha sottolineato l’estrema varietà delle soluzioni proposte, fornendo al contempo indicazioni preziose sui trend che interessano questo comparto produttivo. Vediamo, in pratica, cosa c’è di nuovo nel mondo dei tubetti.

Alluminio: sempre in voga - L’impiego di avanzatissime tecnologie produttive consente al Gruppo Scandolara di offrire un contenitore sempre più affidabile, rinnovato nell’estetica con l’adozione di bocchelli di plastica, spalle smaltate, stampe fino a 6 colori.
La massima garanzia di protezioni interne e la sterilizzazione per irraggiamento contribuiscono a raggiungere un grado di qualità superiore e al contempo, la possibilità di produrre in clean room permette di servire il mercato del pharma (o i clienti che esprimano esigenze particolari in tal senso) raggiungendo standard di sicurezza molto elevati. Tubi conificati (con diametri variabili fra i 19 e i 40 mm), con o senza masticiatura, assicurano interessanti vantaggi logistici.

Laminato: riepilogo di sensazioni - Con il tubo di laminato è stata raggiunta una sintesi ideale tra l'effetto barriera dell'alluminio e il tocco e la flessibilità della plastica. In questo caso, la scelta dei materiali di supporto (web) è decisamente ampia:
- ABL (Aluminium Barrier Laminate) con spessori diversi dello strato di alluminio (40 ÷12 micron) per uno spessore totale da 250 a 310 micron;
- PBL (Plastic Barrier Laminate), dove la funzione di barriera tipica dell'alluminio viene sostituita da un livello di EVOH da 15 a 25 micron per uno spessore totale variabile da 275 a 350 micron;
- PBL trasparente con identiche caratteristiche del bianco e altri tipi di
superfici con effetti soft touch. Le straordinarie proprietà del laminato permettono una decorazione quasi a tutto tondo in stampa flexo continua.
Particolari serigrafati e suggestivi elementi stampati a caldo su verniciature lucide o satinate enfatizzano il prodotto con inserti emozionali.

Plastica: massima libertà - I tubetti di polietilene proseguono nella loro evoluzione. Questo materiale versatile (ad alta, media o bassa densità), miscelato ai tecnopolimeri, consente di ottenere speciali risultati negli effetti colore.
Lo dimostra, per esempio, il nuovo tubo Polyglass®, ottenuto grazie a un esclusivo processo di estrusione del PE, che assicura un alto grado trasparenza ma può essere variamente colorato con l’impiego di master.
L'innovazione tecnica trova ulteriori conferme nel ventaglio completo di capsule flip-top (diametri compresi fra 50÷30 mm) con apertura orientata alla decorazione principale (Oriented Cap), che hanno suscitato grande interesse.
Di pari passo, sul mercato, si sta affermando anche l’erogatore Dispenser Cap, interpretato come una pratica alternativa di packaging.


Italian tubes
They can boast a first rate clientele in the cosmetics, pharmaceutical and food sectors, that serves a complete range of products updated in terms of technology and taste. We are speaking of the Scandolara Group that, in the packaging world stands for “tubes”. L.G.

For Scandolara the pairing “experience-quality” is not a cliché. Working in the furrow of a tradition constantly relived and reinterpreted on the basis of constant updates, the company continues to produce tubes for packaging cosmetics-, oral care-, pharma and food products that stand out for the advanced material processing and coatings and for their high-quality printing. And in this very direction we recall the recent investments made by Scandolara in the screenprint and hot printing field, that complete the efforts of the group in search of technologies in full response to market needs. Their taking part at Cosmopack underlined the extreme variety of the solutions proposed, at the same time providing important information on the trends affecting that product segment. Let’s take a look at what’s new in the world of tubes.

Aluminium: always in fashion - The use of highly advanced production technology enables the Scandolara Group to offer evermore reliable containers with the latest design and with plastic nozzles, enamelled shoulders and up to 6 color printings. The max guarantee of inner protection and the sterilization through radiation contribute to achieving a degree of quality higher than ever, the possibility of producing in clean room enables the serving of the pharma market (or customers that have specific needs in that direction), attaining extremely high safety standards. Cone shaped tubes (with diameters from 19 to 40 mm), with or without puttying, ensure interesting logistical advantages.

Laminate: summary of sensations - With the laminate tube an ideal synthesis has been reached between the barrier effect of aluminium and the feel and the flexibility of plastic. In this case the choice of the supporting (web) materials is decidedly broad:
- ABL (Aluminium Barrier Laminate) with different thicknesses of the aluminium layer (40 ÷12 micron) with a total thickness of from 250 to 310 microns;
- PBL (Plastic Barrier Laminate) where the typical barrier function of the aluminium is substituted by an EVOH layer of 15 to 25 microns to a total thickness variable from 275 to 350 microns;
- Transparent PBL with identical features of the white and other types of surfaces with soft touch effect. The extraordinary properties of the laminate nearly enable an all-round decoration in continuos flexo print. Silk-screen and full hot printed effects on gloss or sateened lacquer emphasise the product with emotional inserts.

Plastic: max freedom - The polythene tubes carry on in their evolution. This versatile material (high, mid or low density), mixed with technopolymers, enables one to attain special results in color effects. This for example is demonstrated by the new Polyglass® tube, obtained thanks to an exclusive PE extrusion process that ensures a high degree of transparency but can also be colored in various ways by the use of masters.
The technical innovation finds further confirmation in the complete range of flip-top capsules (diameters from 50÷30 mm) with opening on the side of the main decoration (Oriented Cap), that aroused great interest. In the same vein, the Dispenser Cap is winning a name for itself on the market, seen as a practical alternative to packaging.



Capsule: il nuovo catalogo
Curata da Renato Procacci sotto l’egida del Club Collezionisti Capsule, è stata realizzata la terza edizione del “Catalogo delle capsule italiane di spumante e vini frizzanti”. Rispetto al precedente, il volume riporta informazioni su 500 nuove capsule, facendo salire il numero complessivo delle segnalazioni a 2.200. Il curatore rileva come nel tempo cresca progressivamente l’attenzione alla qualità grafica dei prodotti, e segnala la tendenza all’aumento delle quotazioni (per gli esemplari più rari si arriva al migliaio di Euro), trainata dai rialzi registrati in Francia e Spagna, e dal sempre maggior numero di collezionisti. Il catalogo, edito da Agra (Roma), conta 176 pagine ed è in vendita a 11 Euro + 3 per spese di spedizione.


Capsules: the new catalogue
Edited by Renato Procacci at the behest of Club Collezionisti Capsule, the third edition of “Catalogue of the Italian Spumante and Sparkling Wine capsules” has come out. Compared to the preceding one, the volume bears information on 500 new capsules, now totalling 2,200 entries. The editor reveals how the attention to the graphic quality of the products grows in time, and notes the tendency of the quotations to rise (up to a thousand Euros for the rarest examples), drawn by price rises in France and Spain and the ever greater number of collectors. The catalogue, edited by Agra (Rome), has 176 pages and is on sale at 11 Euros + 3 for postal costs.


Schiuma alla conquista del mercato
Softsoap Foam Works, il sapone/schiuma di Colgate-Palmolive da poco lanciato negli USA, impiega Table Top Foamer, l'erogatore realizzato da Airspray che consente di creare, all’istante, schiuma detergente per le mani senza bisogno di propellenti chimici. Pensato per i bambini fra due e dieci anni, Softsoap è stato il terzo sapone/schiuma per mani introdotto sul mercato americano, dopo che lo scorso anno Dial e Johnson&Johnson avevano lanciato i loro prodotti impiegando lo stesso sistema. Nel Vecchio Continente, invece, i saponi/schiuma sono stati presentati in Regno Unito (Carex) e Italia (Neutro Roberts) nella prima metà del 2002.
Airspray è convinta che la quota dei saponi/schiuma per mani, nel mercato dei saponi liquidi, sia destinata a crescere ulteriormente.


Foam conquering the market
Softsoap Foam Works by Colgate-Palmolive, just launched in the USA, uses the Airspray Table Top Foamer to create an instant foaming hand soap without use of chemical propellants.
Devised for children between 2 and 10 years of age, Softsoap is the third foam/soap to be launched on the U.S market after Dial and Johnson&Johnson launched their products using the same system last year. In Europe foaming hand soaps were introduced in the UK (Carex) and Italy (Neutro Roberts) during the first half of 2002.
Airspray is convinced that foaming hand soaps penetration of the liquid soap market will increase further.


Carta bella come seta
L’affermarsi dei prodotti di nicchia d’alto livello, oltre al graduale innalzamento della qualità dell’offerta che sta interessando la GDO e i centri commerciali, richiede interventi mirati nella progettazione delle confezioni e nella loro identità visiva. In particolare, l’uso di un cartoncino di alta qualità per la realizzazione di lavori di pregio permette di ottenere eccellenti risultati, anche in presenza di numerosi trattamenti che sottopongono il supporto a diverse lavorazioni; è questo il caso di applicazioni che prevedono stampe a colori, lavorazioni cartotecniche e trattamenti post-stampa, come la verniciatura o la plastificazione.
Per soddisfare queste esigenze, Burgo presenta Prisma Silk, un cartoncino patinato senza legno disponibile monopatinato (1SC) e bipatinato (2SC) nelle grammature da 170 a 400 g/m2; prodotto anche in versione goffrata (linen, cedro e corteccia), Prisma Silk è ideale per la realizzazione di progetti creativi in grado di comunicare già a un primo contatto tattile. Prisma Silk è dunque il materiale indicato per le principali applicazioni cartotecniche, come astucci per profumi e cosmetici, copertine di libri, cartoline, biglietti di auguri o scatole regalo.


Paper with the beauty of silk
The establishment of high level niche products, in addition to the gradual raising of the quality of the offer which is concerning GDO and commercial centres, requires a specific effort in designing packaging and its visual identity. In particular the use of a high quality cardboard in producing valuable products enables us to obtain excellent results even in the presence of numerous treatments which subject the base to various procedures; this is the case of applications which require color printers, paper industry processes and post-printing treatments such as varnishing or plastic-coating. To satisfy these needs Burgo presents Prisma Silk a glazed wood less cardboard available in mono-coated (1SC) and bi-coated (2SC) versions weighing 170 to 400 g/m2: also produced in an embossed version (linen, cedar and bark), Prisma Silk is ideal for making creative projects able to communicate at first touch. Prisma Silk is therefore the best material for the principal paper applications such as cases for perfumes and cosmetics, book covers, postcards, greeting cards or gift boxes.


Custodia per dischi
La britannica Burgopak, società di packaging design, realizza confezioni innovative per dischi multimediali. Alternative alle custodie tradizionali, le soluzioni Burgopak sono semplici da usare, grazie al meccanismo brevettato d’apertura: tirando una linguetta, infatti, il disco appare dal lato opposto della custodia, per mezzo di un particolare meccanismo posto internamente; una discreta pressione sulla stessa linguetta, al contrario, causa la simultanea chiusura dei due lati della confezione.
Una recente ricerca di mercato, del resto, indica che molti consumatori non sono soddisfatti dalle confezioni standard dei CD; un numero crescente di produttori, perciò, sta impiegando custodie innovative come un efficace strumento di marketing, al fine di favorire nuove vendite.


Disc packaging
The British packaging design company Burgopak manufactures new multi-application disc media packaging solutions, with a patented opening mechanism that makes them a user-friendly alternative to existing disc packaging: a simple pull on the opening tab causes the disc tray to smoothly appear from opposite end by means of the innovative belt-drive inside the case; a gentle push of the same tab simultaneously returns both ends securely into the casing.
Recent market research, in fact, indicates that many consumers are dissatisfied with the standard cases. Hence, an increasing number of companies are using innovative packaging as an effective marketing tool, to attract additional sales.



Bio da bere
Si chiama “Riso da bere”, è prodotto da Abafood con riso proveniente da agricoltura biologica e viene proposto, oltre che come bevanda naturale tout court, come alternativa al latte per chi non lo tollera. Il Riso da Bere è infatti facile a digerire, esente da glutine e da colesterolo, e senza zucchero aggiunto.
Oltre alla bevanda di riso, Abafood ha lanciato con lo stesso marchio Isola Bio® tre spremute di arance rosse, bionde e rosse + carote, colte e trattate al momento della piena maturazione e immediatamente congelate. I succhi così ottenuti vengono poi pastorizzati con un trattamento “dolce” e anch’essi confezionati senza aggiunta di zucchero. Le nuove bevande Abafood vengono riempite su una Elopak P S30 e commercializzate in contenitori Pure-Pak® Elopak muniti di tappo a vite Elo Cap S.


Bio for drinking
“Riso da Bere” is a rice drink from Italian Company Abafood, made from only the finest organically grown rice. It is the perfect alternative to all types of milk for people who are lactose intolerant, or those who suffer from digestion problems. As it is gluten free it is extremely digestible and being completely cholesterol free with no added sugar it is a healthy drink for everyone. As well as the rice drink, Abafood has launched three crushed orange products under the Isola Bio® brand in three flavours: blond and red as well as red orange & carrot drink.
The oranges are picked when they are ripe, squeezed and frozen immediately.
The juices are then “gently” pasteurized and packaged without added sugar.
The new Abafood juices are filled on an Elopak P S30 and commercialized in Elopak’ s 750 ml Pure Pak®, fitted with Elo Cap S screwcap.



Ortofrutta, democrazia e mercato
Quarant’anni di storia nell’ortofrutta sono un traguardo di rilievo, che trova riscontro nei risultati conseguiti sui mercati ed è sostenuto dall’orgoglio di essere cooperativa. Si parla della “Sole” di Parete, in provincia di Caserta, nel cuore della Campania agricola.
Nata nel 1962 per iniziativa di alcuni contadini illuminati, lo scorso novembre ha celebrato l’anniversario con un convegno dal titolo “Ortofrutta e globalizzazione, le proposte della cooperazione e dell’associazionismo”, dove sono intervenuti assessori e scienziati accanto ai rappresentanti delle grandi realtà distributive e ai partner più importanti (Apofruit e Moc-Mediterraneo in testa). Incoraggianti i numeri del bilancio attuale: oltre 100 associati, 7.000 giornate lavorate, un grande magazzino dedicato alle lavorazioni, 100 ettari di fragole in tunnel-serra, 100 ettari di pescheto e altrettanti destinati a ortaggi e frutteti vari. La Sole è diventata così un punto di riferimento per le produzioni ortofrutticole, non solo del Sud ma anche del resto d’Italia, con 55.000 q di prodotto commercializzato (fragole, pesche, nettarine, meloni, pomodoro ciliegino), il 70% del quale destinato alla GDO.
La sua forza? Risiede - hanno dichiarato il direttore e il presidente della Sole, Pietro Ciardiello e Antonio Maione - nell’orgoglio di essere cooperativa, unito alla capacità di fare impresa. In altri termini, nella potenza della cooperazione come strumento di aggregazione e veicolo di democrazia interna, oltre che mezzo per raggiungere la massa critica di prodotto e recepire le esigenze del mercato.


Fresh produce, democracy and the market
Forty years of history in fresh produce is an important milestone, reflected in the results on the market and supported by the pride of being a co-operative. The concern in question is “Sole” from Parete in the province of Caserta, in the very heart of agricultural Campania. Set up in 1962 on the initiative of a few enlightened farmers, last November "Sole" celebrated this special anniversary with a conference entitled “Fresh produce and globalisation, the co-operative's proposals and associationism”, which saw local politicians and scientists actively involved alongside representatives from the major distribution concerns and the most important partners (Apofruit and Moc-Mediterraneo first and foremost). The current balance sheet figures are highly encouraging: more than 100 members, 7,000 work days, a huge warehouse dedicated to processing, 100 hectares of strawberries in tunnel-greenhouses, 100 hectares of peach orchards and as many again destined for various orchards and market gardens. The "Sole" co-operative has thus become a benchmark for fruit and vegetable production and not just in the South, but also in the rest of Italy, with its 5.5 million t of products sold (strawberries, peaches, nectarines, melons, cherry tomatoes), with 70% of this going to broadscale distribution.
So what's its secret? It lies in the pride of being a co-operative - explain the director and president of "Sole", Pietro Ciardiello and Antonio Maione - joined by the ability to do business. In other words, in the power of co-operation as a tool of aggregation and vehicle of internal democracy, as well as the means for reaching the critical product mass and for satisfying the market's needs.



Forme che vincono
Ha fatto man bassa di premi al Grand Prix del Design 2002, confermandosi così una delle agenzie italiane più attive: FutureBrand Gio Rossi Associati ha vinto infatti il premio assoluto Grand Prix del Design e il 1° premio categoria Beverage con Peroncino, e il 1° premio cat. Corporate Design Immagine Coordinata con Bticino (di cui Italiaimballaggio ha dato ampio resoconto su fascicoli precedenti). Inoltre, si è classificata prima e seconda nella categoria Pulizia della casa, grazie ai contenitori per Svelto e Vernel (foto) che ora presentiamo.
Volumi ridotti - FutureBrand ha studiato per Lever Fabergé Italia (gruppo Unilver) la nuova forma e l’immagine della nuova bottiglia di Svelto, destinata ai mercati italiano e greco. Il progetto puntava al consolidamento della posizione e all’aumento della visibilità a scaffale, con la riduzione contestuale della volumetria dei flaconi.
Grazie all’esperienza specifica maturata nel settore del design delle forme, FutureBrand è riuscita a ridurre gli ingombri contribuendo inoltre a ingentilire l’immagine del prodotto; i valori tradizionali di Svelto (forte sulle stoviglie, delicato sulle mani) si percepiscono così in modo immediato.
Per quanto riguarda l’etichetta, l’agenzia ha lavorato sulle icone (mano, piatto e bicchiere), che avevano fatto la storia di Svelto, aumentandone la visibilità e l’impatto a scaffale.
Enfasi sulla morbidezza - Anche per Vernel (gruppo Henkel) l’agenzia ha messo in campo la propria esperienza in materia di forme. Il progetto prevedeva, infatti, la creazione di una nuova bottiglia per Vernel Ammorbidente destinato al mercato europeo. I valori veicolati dalla nuova bottiglia riguardano soprattutto morbidezza, freschezza e qualità, nel rispetto dei severi vincoli tecnologici e ambientali della casa madre.
Il risultato della progettazione creativa dell’agenzia è una bottiglia a base quadrata, ammorbidita però da linee sinuose e avvolgenti. La forma slanciata, inoltre, enfatizza il posizionamento alto di gamma del prodotto ed evoca il concetto di morbidezza.


Winning shapes
It took a sheaf of prizes at the 2002 Design Grand Prix confirming its position as one of the most active Italian agencies: FutureBrand Gio Rossi Associati in fact won the top Design Grand Prix prize and the 1st prize in the Beverages category with Peroncino, as well as the 1st prize in the Coordinated Image Corporate Design category with Bticino (which ItaliaImballaggio dedicated a great deal of space to in previous issues). Moreover, it came first and second in the Domestic Cleaning Products category, thanks to its containers for Svelto and Vernel (photos) which we present here.
Small volumes- On behalf of Lever Fabergé Italia (Unilever group) FutureBrand has studied the new shape and image of the new Svelto bottle, destined for Italian and Greek markets. The project aimed to consolidate its position and increase shelf visibility with a concomitant reduction in bottle volume. Thanks to specific experience accumulated in the shape design sector, FutureBrand has managed to reduce bulk while refining the product image; Svelto’s traditional values (strong on dishes, delicate on hands) are thus perceived straightaway. As far as the label is concerned the agency has worked on the icons (hand, plate, glass) which contributed to the Svelto legend, increasing their visibility and shelf impact.
Emphasis on softness- For Vernel too (Henkel group) the agency has brought to bear its experience in matters of shape. The project in fact entails the creation of a new bottle for Vernel Fabric Softener destined for the European market.
The values communicated by the new bottle regard above all softness, freshness and quality respecting the company’s strict technological and environmental rules. The result of the agency’s creative planning is a square based bottle, softened however by sinuous and enveloping lines.
The slender shape moreover emphasises the high range positioning of the product and evokes the concept of softness.



Premi olandesi
Easycup ha vinto il Gouden Noot 2002, il premio olandese per l’innovazione e il design del packaging. Easycup (foto) è una confezione monodose per prodotti liquidi nei settori alimentare, igiene della persona, pulizia della casa e farmaceutico; il concept primo classificato ha convinto la giuria per la sua linea semplice e l’innovativa tecnologia di produzione. Easycup, inoltre, è facile da aprire e consente di versare il contenuto senza problemi. Questo contenitore è stato sviluppato da IQ+, un’organizzazione che sviluppa soluzioni d’avanguardia per servizi e beni di consumo.
Argento e bronzo – Tre packaging si sono classificati al secondo posto ex aequo: i contenitori Curtec per chimica fine, ingredienti e specialità alimentari, la confezioni di EMLP per birra e di Kappa GSF per il pesce fresco. Ben nove le confezioni vincitrici del bronzo: NNZ (per fiori), PilloPak (prodotti da forno), Stadium Design (bulbi di fiori), Friesche Vlag (snack con yogurt), Grolsch (birra), Wiva (chimica), GBO (vernici per edilizia), Silvo (piante) e infine Waac’s (matite colorate).


Dutch awards
The Easycup-concept is the winner of the Netherlands Packaging Innovation and Design Award Gouden Noot 2002. The Easycup-concept (photo)is a portion packaging for fluid products in food, personal care, household care and the pharmaceutical industry. It appealed to the jury’s imagination because of its simplicity and the innovative production technology. The Easycup is easy to open and the content is easy to dose. The Easycup-concept was developed by IQ+, an organisation that develops innovative concepts for consumer products and services.
Silver and bronze - Three packaging concepts were rewarded with a Zilveren Noot (Silver). The winners are new packaging for fine chemicals, food ingredients and specialities (Curtec), for beer (EMLP) and for fresh fish (Kappa GSF). At last, nine packaging concepts were rewarded with a Bronze Noot (Bronze) in the area of packaging of flowers (NNZ), baking products (PilloPak), flower bulbs (Stadium Design), yoghurt snacks (Friesche Vlag), beer (Grolsch), chemicals (Wiva), masonry paint (GBO), herbs (Silvo) and coloured pencils (Waac’s).