June 2000
Sconfinamenti
Venturing beyond


Dolci prospettive
Sweet prospects

M&D News
Sotto il segno dei rincari
A wave of rising prices

Ripresa dopo lo stallo
Pick-up after the slump

F&F News
Comunicare in fiera
Communicating during a fair

Avanti, con sentimento
Looking ahead with feeling

Volere, volare
The will to fly

I&M News

Il consorzio virtuoso
The virtuous consortium

Informatore legislativo
Laws and Decrees


Lettere al direttore
Letters to the editor

E&L News
Dal processo al prodotto
From the process to the product

Automazione e dintorni
Automation and all that

Diagnosi via Internet
Diagnosis by Internet

Stoccare i cilindri di stampa
Storage of impression cylinders

M&M News
. Le notizie .

Cartotecnica: avanti bene

Paper & cardboard: doing well

IPA e Emballage insieme
IPA and Emballage together

Gli USA scommettono sul mercato brasiliano
United States bet on the Brazilian market

Incontri d’affari
Business meeting

A Chicago il prossimo novembre
Chicago next November

Tramag si rinnova
Tramag revamps

Pack-Mat a Bologna
Pack-Mat at Bologna

Color Color

Ricerche & Studi di mercato
Research & market Studies

• Polypropylene compounds in Europe - A comprehensive assessment of market demand, industry structure and future developments.

EAFA
• Market alufoil price study, based on an independent Diploma Thesis at Düsseldorf University (using published raw material price data), concentrating on the period from January 1989 to January 1999, and covering HDPE, LDPE, PP, PS, PVC and sulphate pulp as well as aluminium.

Pira-Paperbase
• Pira Databse and paperbase providing worldwide coverage of published material relating to pulp and paper, packaging, printing, publishing, imaging and nonwovens industries.

Rapra Technology
• Compounding in co-rotating twin-screw extruders’;
• Handbook of rubber bonding;
• Natural ageing of rubber - changes in physical properties over 40 years’
• Novel conductive polymers;
• Packaging Adehsives: applications, markets and current trends
• Polystyrene: synthesis, production and applications;
• Rapid prototyping, tooling & manufacturing;
• Rubber technologist’s handbook;
• Science and practice of mixing of rubber.

News

Soddisfacenti e produttivi i risultati economici delle aziende cartotecniche italiane nell’ultimo periodo: buone le prestazioni di grandi e piccoli, qualche difficoltà per gli operatori di medie dimensioni.
Cartotecnica: avanti bene

Quello degli astucci pieghevoli è un segmento industriale caratterizzato da varietà aziendali con vocazioni diverse, a cui il mercato richiede di mantenere la massima versatilità coniugata con un puntuale aggiornamento tecnologico e accorte metodologie di gestione. Il Gifasp (Gruppo Italiano Fabbricanti Astucci e Scatole Pieghevoli), gruppo di specializzazione di Assografici (Associazione italiana industrie grafiche, cartotecniche e trasformatrici), dà vita a un Osservatorio economico del settore, coordinato dall’agenzia Impresa e Sviluppo. Una delle sue finalità è offrire agli operatori del settore punti di riferimento, per elevare i livelli qualitativi di produzione e affinare la gestione aziendale. Lo scorso febbraio, è stato presentato a Milano l’aggiornamento annuale di tale studio, che riporta i risultati 1998 a confronto con gli anni precedenti (dal 1995) e i trend del 1999. I risultati sono anche articolati per fasce dimensionali e mercati di destinazione.

Note sulla situazione economica produttiva
Le aziende esaminate sono 67, di cui 39 associate (il settore è costituito da circa 300 unità produttive) Il campione ha raggiunto nel 1998 un fatturato complessivo di 1.307 miliardi di lire, con una crescita media del fatturato del 3,8% e una produzione interna di 571 t.
Le aziende di piccole dimensioni hanno avuto una buona crescita in termini di fatturato (+6%), con redditività considerate soddisfacenti. Per quelle di medie dimensioni l’incremento del fatturato è stato minimo (+0,9%), mentre è stato del +4,3% per aziende di grandi dimensioni.
Per quanto attiene ai mercati di destinazione, l’industria alimentare ha assorbito il 56% della produzione di astucci (55,5% nel 1997), il 44% le industrie non alimentari (44,5% nel 1997). Le quantità assorbite dall’alimentare (+2,5% rispetto al precedente anno) portano il comparto quasi ai livelli del 1994. Sostanzialmente stabile la quota assorbita dal comparto non alimentare, dove si assiste alla crescita delle quantità destinate ai segmenti cosmetica e igiene: +9,4%. Alto anche lo sviluppo del fatturato, +19,9% (segue a ruota il segmento farmaceutico, +7,9%).
Le industrie cartotecniche che servono il settore cosmetico si distinguono anche per il maggiore capitale investito netto, 26,5% (13,3% per quelle che servono il farmaceutico).
In particolare, gli investimenti hanno interessato i nuovi mezzi di produzione, l’aggiornamento tecnologico di quelli esistenti e la formazione del personale.
Le valutazioni dei risultati del 1999 (tabella 1) sono state dedotte dall’analisi dei dati forniti da un campione di 22 aziende - che hanno realizzato un fatturato complessivo di 337 miliardi di lire, pari al 29% del fatturato delle aziende che costituiscono il campione. In generale le aziende del comparto sono chiamate a valutare con sempre maggiore attenzione le possibilità di sviluppo dei settori di riferimento, magari puntando a maggiori volumi e a scapito di una redditività a breve, incrementando così la redditività del business.
E il 2000 è improntato all’ottismismo.

Satisfactory the recent economic and production results of the Italian paper & cardboard manufacturers: large and small producers have put in a good performance, some difficulties
for the medium-sized operators.

Paper & cardboard: doing well

That of folding cases is an industrial segment that features a variety of firms with different vocations, where the market asks to keep max versatility married to regular technological update and shrewd management. Gifasp (the Italian Folding Case and Box Manufactures Group) special group of Assografici (Italian Association of Graphics, Paper&Cardboard and Converting Concerns), have created a technical observatory of the sector coordinated by the agency Impresa & Sviluppo. One of its aims is to offer sector operators reference factors, to raise the qualitative level of production and to improve company management. Last February in Milan the annual update of the said study was presented giving the results of 1998 compared to the previous years (from 1995) and the trends for 1999. The results are also set out in terms of size and final markets.

Note on the economic and productive situation
Sixty-seven companies were examined, 39 of which associates (the sector is made up of around 300 production units). In 1998 the sample group attained an overall turnover of 1,307 billion lire, with an average growth in turnover of 3.8% and a domestic production of 571 t. The small-sized firms have had a good growth in terms of turnover (+6%) with profitability considered satisfactory. For the medium-sized ones the increase in turnover has been minimum (+0.9%), while it is at +4.3% for the largescale companies.
As far as the final markets are concerned, the food industry absorbed 56% of the production of cases (55.5% in 1997), the non food industry 44% (44.5% in 1977). The quantities absorbed by food (+2.5% compared to the year previous) virtually bring the segment to the levels of 1994. Substantially stable the share observed by the non food segment, where one sees the growth of the quantity for cosmetics and hygiene: +9.4%. High also the growth in turnover, +19.9% (followed by the pharmaceutical sector, +7.9%).
The paper&cardboard industries that serve the cosmetics sector also stand out for the greater net capital invested, 26.5% (13.3% for those that serve pharmaceuticals). In particular the investments have involved new means of production, the technological update of the existing ones and personnel training.
The results for 1999 (table 1) have been deduced by making an analysis of the data supplied by a sample of 22 firms - that made an overall turnover of 337 billion lire, standing at 29% of turnover of the companies that go to make up the sample group. In general the companies of the segment are called to concentrate more on the development of the reference sector, this perhaps by aiming at greater volumes at the cost of short-term profitability, thus increasing overall business profitability. All in all things look optimistic for 2000.


IPA e Emballage insieme
Dal 20 al 24 novembre 2000 si svolgono, per la prima volta in contemporanea, presso il Paris Nord Villepinte di Parigi, IPA e Emballage, offrendo la possibilità ai visitatori di aggiornarsi sul mondo della tecnologia di processo alimentare con un’unica visita. Questa scelta di affiancare le due manifestazioni si deve alla sempre maggiore integrazione tra le tecnologie di processo e l’imballaggio, soprattutto nel settore dei liquidi, ma non solo. IPA soffriva infatti della limitata offerta di soluzioni di confezionamento a causa della separazione tra GIA ed Emballage avvenuta nel ‘90; ecco quindi l’idea di proporre un evento globale in materia di tecnologia alimentare. IPA e Emballage, che accoglieranno circa 4.000 espositori, il 50% dei quali provenienti da paesi diversi dalla Francia, conserveranno strategie proprie di comunicazione ma metteranno in comune l’offerta.

IPA and Emballage together
From 20 to 24 November 2000 at Paris Nord Villepinte Paris, IPA and Emballage will be held together for the first time, offering visitors the possibility of updating on the world of food processing technology in one visit. This choice of holding the two shows together can be put down
to the greater integration between process and packaging technology, aboveall but not only in the liquids sector. IPA in fact was suffering
from the limited offer of packaging solutions due to the splitting of GIA and Emballage in ‘90; hence the idea of creating a global food technology show. IPA and Emballage, that will host around 4,000 exhibitors,
50% from countries outside France, will preserve their own communication strategies but will pool their offer.


Gli USA scommettono sul mercato brasiliano
Il PMMI (Packaging Machinery Manufacturers Institute) - che riunisce più di 450 associati - ha scelto il Brasil Rio Group (promotore di Fispal, fiera internazionale degli alimenti, e tra i principali organizzatori di fiere in Brasile) quale partner per l’organizzazione di Pack Expo Brasil. La prima edizione è in programma dal 12 al 15 settembre 2000 al centro International Trade Mart di San Paolo.
Secondo Jorge Izquierdo, direttore PMMI per l’America latina «il mercato brasiliano merita particolare attenzione. Infatti, tra il ‘93 e il ‘97 l’aumento delle esportazioni brasiliane di macchine per imballaggio è stato del 385%, raggiungendo i 282 milioni di dollari».
Hanno già confermato la loro adesione più di 100 espositori brasiliani e una ventina di aziende americane. I settori merceologici della nuova fiera sono l’imballaggio industriale, l’imballaggio per prodotti cosmetici e della cura della persona, nonché quello per alimenti, bevande e liquidi in generale. In concomitanza con Pack Expo Brasil si svolge anche Techno Plus 2000, fiera internazionale organizzata da Brasil Rio Group, dedicata agli sviluppi nell’industria di processo.

United States bet on the Brazilian market
The PMMI (Packaging Machinery Manufacturers Institute), representing over 450 industries, has chosen the Brasil Rio Group (promoter of Fispal – International Food Fair and one of the major trade show organizers in Brazil) as its partner in organizing Pack Expo in Brazil. The first edition of the fair will be held from 12 to 15 September, at the International Trade Mart, in Sao Paulo. According to Jorge Izquierdo, director of PMMI for Latin America «There are no doubts that this market deserves special attention. Between 1993 and 1997 Brazilian exports of packaging machinery rose by 385%, reaching US$ 282 millions». More than 100 Brazilian exhibitors have already booked a space at the event. Some 20 US companies have already confirmed their presence at the show. The sectors represented at Pack Expo Brasil include industrial packaging, packaging for cosmetics and healthcare products, equipment and machinery for packaging production, packaging for food, beverages and liquids in general. Techno Plus 2000, organized by Brasil Rio Group, will be held alongside Pack Expo Brasil and will focus on the newest developments in processing technology.


Incontri d’affari
Dal 20 al 22 settembre 2000, a Porto (Portogallo), si svolge Ibex Pack 2000, il primo forum europeo sull’industria dell’imballaggio, organizzato da CAMPEC di Napoli (Consorzio di ricerca sulle applicazioni delle materie plastiche), in collaborazione con la AEP (Associação Empresarial de Portugal) nell’ambito del Programma IBEX, che è cofinanziato dalla Commissione europea per le Politiche Regionali.
Non si tratta né di una fiera, né di un convegno, ma di una serie di incontri d’affari prestabiliti tra aziende del settore imballaggio. Due settimane prima dell’evento, i partecipanti riceveranno il catalogo Ibex Pack che raggruppa i dati delle varie aziende, in modo da facilitare la scelta dell’interlocutore più indicato.
L’evento riunirà più di 450 PMI europee e 60 grandi aziende provenienti da tutto il mondo. Oltre a quelli programmati, ogni partecipante potrà organizzare sul posto ulteriori incontri di affari. Le PMI hanno così l’opportunità di internazionalizzare la clientela, presentando il proprio know-how e individuando nuove forme di cooperazione con le grandi aziende presenti alla manifestazione.
Il termine ultimo per le iscrizioni è il 30 giugno.

Business meeting
Ibex Pack 2000, the first European forum on the packaging industry, will held from 20 to the 22 September 2000 at Porto (Portugal). Organised by CAMPEC, Naple, (Study consortium on the applications of plastics) in cooperation with AEP (Associação Empresarial de Portugal) under the IBEX Programme, the forum is cofinanced by the European commission for Regional Politics. Neither a fair nor a convention but a series of preset business meetings between companies in the packaging sector; two weeks prior to the event, those taking part will receive the Ibex Pack catalogue containing info on the various companies to help firms single out their most suited partners. The event will bring together more than 450 European SMFs (small-to-medium-sized firms) and sixty large companies from the world over. As well as the programmed encounters, each participating company will be in a position to organise further business meetings in loco. The SMFs will thus have a chance of internationalising their clientele, presenting their own knowhow and identifying new forms of cooperation with the large concerns present at the event. Applications for taking part should be in by 30 June.


A Chicago il prossimo novembre
Dal 5 al 9 novembre si svolge, presso il McCormick Place di Chicago, Pack Expo International 2000, mostra internazionale dell’imballaggio a cadenza biennale sponsorizzata dal PMMI e a cui parteciperanno più di 1.600 espositori.
All’evento saranno presentate le ultime novità nell’ambito delle macchine per l’imballaggio e il converting, materiali, imballaggi e contenitori, controlli, software, componenti, robotica e sistemi di design.
Durante Pack Expo è in programma anche la conferenza Solutions 2000, organizzata dal PMMI, in collaborazione con Packaging Strategies, a cui prenderanno parte più di 50 relatori. Si discuterà di e-commerce, produttività delle macchine, esigenze di utilizzatori finali e dettaglianti, materiali, imballaggi e componenti.
In concomitanza viene organizzata IEFP (International Exposition for Food Processors), fiera dedicata alle tecnologie di processo.

Chicago next November
Billed at McCormick Place from the 5 to the 9 November, Chicago will host Pack Expo International 2000, the international PMMI sponsored packaging show held at twice-yearly intervals. More than 1,600 exhibitors are listed to take part. The event will witness the presentation of the latest new features in packaging and converting machinery, materials, packaging and containers, controls, software, components, robotics and design systems. The conference Solutions 2000, organized by the PMMI in cooperation with Packaging Strategies, will be held during the show. More than 50 speakers are scheduled to take part: e-commerce, machine productivity, end-user and retailer requirements, materials, packaging and components will be among the topics under discussion. Also to be held alongside Pack Expo, the International Show for Food Processors (IEFP), a fair dedicated to processing technologies.


Tramag si rinnova
Con l’edizione del 2000 si apre una nuova fase per Tramag, salone internazionale della movimentazione, logistica, trasporti e multimodalità, in calendario a Padova dal 27 al 30 settembre prossimi. L’obiettivo è quello di richiamare l’intera filiera della logistica, oltre ai tradizionali settori del magazzino, in modo che la fiera rappresenti tutte le fasi della movimentazione delle merci, dall’interno dell’azienda fino al momento della consegna finale al destinatario. È stato inoltre spostato il periodo di svolgimento, da giugno a settembre, e stabilito un nuovo collocamento settimanale, da mercoledì a sabato.
Tramag conta di rafforzare la propria presenza nella logistica esterna, nell’outsorcing e trasporti, in accordo con le associazioni di riferimento, per offrire agli operatori un quadro rappresentativo del comparto. A questo proposito verrà riproposto, con una nuova formula, lo “Sportello della logistica”, che fornirà informazioni sui vantaggi di una “giusta movimentazione”, iniziativa destinata a diventare permanente, anche in vista della collaborazione con Assointerporti e Interporto di Padova.
Nuovo anche l’accordo con il Cisi - che riunisce le aziende produttrici di scaffalature metalliche - che contribuirà a rendere la fiera il punto di riferimento per questi produttori. Cisi è tra l’altro impegnata sia sul fronte della sicurezza, per individuare e definire norme di progettazione che assicurino agli utenti un livello di qualità ottimale, sia sul fronte della qualità, promuovendo produzioni industriali che facciano uso di materie prime certificate e di calcoli strutturali rispondenti alle norme Cisi, lavorazioni meccaniche e saldature certificate e verniciature accurate.

Tramag revamps
The 2000 edition opens up a new phase for Tramag, the international handling, logistics, transports and multimedia show billed at Padua from 27 to 30 September. The objective is that of attracting the entire logistics chain as well as the traditional warehousing and storage sectors, so that the fair represents all the phases of goods handling, from inside the firm right up to the moment of the final delivery and receival by the customer. The fair dates have been shifted from June to September in a new weekly Wednesday to Saturday slot.
Tramag counts on strengthening its own presence in external logistics, in outsourcing and transportation, in agreement with the trade associations, to offer the operators a representative picture of the segment. On this count the “logistics counter,” will be brought back in a new form to supply information on the advantages of “correct handling,” an undertaking that is scheduled to become a permanent feature, also in view of the cooperation with Assointerporti and the Padua Interport.
New also the agreement with the Cisi - that groups together the firms producing metal shelving - a feature that will contribute to making the fair a point of reference for these producers. Cisi is among other things both committed on the safety front to identifying and defining design standards that ensure users a level of optimum quality, as well as on the quality side of things by promoting industrial production that makes use of certified raw materials and structural calculations in conformity with Cisi standards, this alongside certified working, sealing and fine lacquering.


Pack-Mat a Bologna
Dal 15 al 17 febbraio del prossimo anno si svolge a Bologna la prima edizione di Pack-Mat, mostra dedicata ai materiali, ai prodotti e alle soluzioni per l’imballaggio e il confezionamento, organizzata da Ipack-Ima S.r.l. con il supporto dell’Istituto Italiano Imballaggio. Si tratta di un appuntamento molto atteso dall’industria del settore che finora, per promuovere le proprie soluzioni, doveva partecipare a fiere dedicate alle macchine o ai mercati finali.
Protagoniste della manifestazione saranno le aziende produttrici di materie prime e accessori per il packaging e le agenzie di servizi, ma anche le tecniche utilizzate per risolvere i problemi inerenti il confezionamento. Pack-Mat è rivolta agli uomini della produzione delle aziende utilizzatrici e ai responsabili marketing delle industrie dei settori più disparati: dall’alimentare al chimico, dall’industria meccanica al farmaceutico e ai servizi.

Pack-Mat at Bologna
From the 15 to the 17 February of the coming year Bologna will host the first edition of Pack-Mat, the packaging and wrapping materials, products and solutions show organised by Ipack-Ima S.r.l. and backed by the Istituto Italiano Imballaggio. An event of great importance to the sector industry that up to now had to take part in machine or end market fairs to promote its own solutions. Protagonists of the show the businesses producing packaging raw materials and accessories as well as service agencies but also concerns specialising in techniques used to solve the problems inherent to packaging. Pack-Mat is aimed at the production heads of the user industries as well as the marketing heads of a broad range of sectors: from foodstuff to the chemicals, the engineering industry to pharmaceuticals and services.