Un bilancio in recupero
A balance on the road to recovery

Il Consorzio Nazionale Acciaio - CNA fa il punto sulla sua attività.
The Italian National Steel Consortium - the CNA reviews its activity.
Rapporto sullo stato dell’imballaggio (3)
Report on the state of packaging (3)

Situazione a ottobre 2006
Situation October 2006
Imballaggi di legno
Wood packaging

Cifre e dati italiani
Italian statistics
NEWS








Il mercato della sete

Il consumo delle bevande, in Italia, per tipologia di prodotto, area geografica e canale di vendita: il buon andamento del quadrimestre febbraio/maggio 2006 sembra finalmente ridare brio a un mercato poco frizzante.

Nel quadrimestre febbraio/maggio 2006, in Italia, sono stati consumati 3,5 miliardi di litri di bevande, con un incremento dell’1,8% sullo stesso periodo 2005: un dato molto favorevole, se si pensa che il quadrimestre febbraio/maggio 2005 aveva a sua volta registrato un +8,3% sul 2004. Per quanto riguarda le singole merceologie, gli andamenti più vivaci sono delle bevande gassate (+1,9%) ed energetiche (+53,5%), mentre il the pronto risulta stabile. In controtendenza, invece, le bevande a base frutta e gli sport drink.

Chi sale, chi scende
Confrontando però i dati relativi ai dodici mesi giugno 2005/maggio 2006 con l’analogo periodo giugno 2004/maggio 2005, il mercato nazionale lamenta una lieve flessione sia in quantità (0,14%), sia in valore (0,93%). Questi i risultati, area per area, in termini di volume.
• Liguria, Piemonte, Val d’Aosta, Lombardia: in leggera crescita sport drink (+1,5%) e the (+1,2%), in lieve flessione le bevande gassate (-1,3%), stabili gli energy drink e le bevande non gassate a base di frutta.
• Friuli Venezia Giulia, Veneto, Emilia Romagna: forte flessione degli energy drink (-8,0%), in lieve calo il the (-0,8%) e le bevande gassate (-1,1%), invariati gli sport drink.
• Toscana, Umbria, Marche, Lazio: buoni risultati per energy drink (+6,5%), bevande gassate (+3,6%), the (+2,3%) e bevande non gassate a base di frutta (+1,2%). Unica flessione per gli sport drink (-2,6%).
• Abruzzo, Molise, Basilicata, Campania, Puglia, Calabria, Sicilia: incremento degli energy drink (+3,3%), flessione del the (-1,3%), pressoché stabili tutti gli altri prodotti.

Dove si vende di più’
Per quanto riguarda invece i canali di vendita, gli Iper e i Supermercati lamentano il calo di energy drink (-7,6%), bevande non gassate a base di frutta (-1,6%) e gassate (-1,4%), mentre registrano la crescita di sport drink (+4,0%) e the (+0.8%).
• Qualche difficoltà nelle “Superette”: a parte gli sport drink (+2,0%), si segnalano note dolenti per energy drink
(-9,0%), bevande non gassate a base di frutta (-5,2%), gassate (-5,7%) e the (-4,9%).
• Positivo, al contrario, l’andamento per il canale tradizionale, grazie al balzo degli energy drink (+34,6%) e alle buone le vendite di bevande gassate (4,8%), non gassate a base di frutta (+1,2%) e the (+1,6%); in diminuzione gli sport drink
(-1,2%).
• Ottimi, infine, i dati del canale Discount, con il +178,5% degli energy drink, +10,5% delle bevande gassate, +12,6% delle non gassate a base di frutta; stabile il the (+0,6%) e in forte diminuzione gli sport drink (-17,7%).

(Fonte: Elaborazioni Assobibe su dati ACNielsen, 04/08/2006).


The thirst market
Beverages consumption in Italy according to product type, geographical area and sales channel: good progress in the four-month period between February and May 2006 seems to have finally reinvigorated a less than sparkling market.

3.5 billion litres of beverages were consumed in Italy between February and May 2006, with a 1.8% increase on the same period in 2005: a promising statistic, especially as the February-May period in 2005 had in turn recorded an increase of 8.3% on 2004.
Regarding individual goods, the most significant trends were in fizzy drinks (+1.9%) and energy drinks (+5.3%), while tea remained stable. Fruit-based and sports drinks, instead, went in decline.

Increases and decreases
Comparison of the statistics from the twelve-month period between June 2005 and May 2006 with those of the analogous period between June 2004 and May 2005, however, shows that Italy’s domestic market bemoaned a slight decrease in terms of both quantity (0.14%) and value (0.93%). These are the results listed according to region and volume.
• Liguria, Piedmont, Val d’Aosta, Lombardy: good results for sports drinks (+1.5%) and tea (+1.2%), a slight decrease in fizzy drinks
(-1.3%), and a stable trend for energy drinks and non-fizzy fruit-based drinks.
• Friuli Venezia Giulia, Veneto, Emilia Romagna: a sharp decrease in energy drinks
(-8.0%), a slight decrease in tea
(-0.8%) and fizzy drinks (-1.1%) and a stable trend for sports drinks.
• Tuscany, Umbria, the Marche and Lazio: good results for energy drinks (+6.5%), fizzy drinks (+3.6%), tea (+2.3%) and non-fizzy fruit-based drinks (+1.2%). Decrease in sports drinks (-2.6%).
• Abruzzo, Molise, Basilicata, Campania, Puglia, Calabria, Sicily: reasonable increase in energy drinks (+3.3%), decrease in tea (-1.3%) and stable progress for all other products.

Areas of greatest sales
Regarding sales channels, however, hypermarkets and supermarkets bemoan a decrease in energy drinks (-7.6%) non-fizzy and fizzy fruit-based drinks (-1.6% and -1.4% respectively), while sports drinks and tea have increased (+4,0% and +0.8% respectively).
• Difficulties for mini-markets: with the exception of sports drinks (+2.0%), a sharp decrease has been recorded for energy drinks (-9.0%), non-fizzy fruit-based drinks (-5.2%), fizzy drinks (-5.7%) and tea (-4.9%).
• The traditional channel, however, has recorded positive progress, thanks to a sudden increase in energy drinks (+34.6%) and good sales of fizzy drinks (4.8%), non-fizzy fruit-based drinks (+1.2%) and tea (+1.6%); sports drinks however have declined (-1.2%).
• Lastly, the Discount channel has recorded excellent results, with +178.5% in energy drinks, +10.5% in fizzy drinks and +12.6% in non-fizzy fruit-based drinks; tea remains stable (+0.6%) and sports drinks are on a sharp decline (-17.7%).

(Source: Statistics extrapolated from ACNielsen data by Assobibe, 04/08/2006).



Accordi e nomine
• Alcan Inc. ha annunciato la vendita del suo stabilimento di Froges (F) alla società Industrie Laminazione Alluminio SpA, azienda cagliaritana specializzata nella produzione di laminati e rotoli di alluminio, e fornisce aziende europee e del bacino mediteranneo con soluzioni di alluminio per il settore dell’imballaggio e delle costruzioni.
• Alcan Inc. informa di aver raggiunto un accordo per la vendita di alcune attività della North American Packaging Plastic Bottle alla Ball Corporation per un valore di 180 milioni di dollari. Questa vendita rientra nella strategia Alcan di rifocalizzazione delle proprie attività globali in base allo sviluppo di specifici settori.
• Lo scorso 12 marzo, infine, Richard D. Evans, vice presidente e Chief Operating Officer è stato nominato dal consiglio d’amministrazione presidente e CEO della società. Evans sostituisce Travis Engen.


Agreements and appointments
• Alcan Inc. announced that it has signed an agreement in principle for the sale of its Froges, France, rolling mill to Industrie Laminazione Alluminio SpA based in Sardinia (I), specialized in continuous casting and aluminum foil rolling, providing European and Mediterranean medium-size companies with aluminum solutions for the packaging and building markets.
• Alcan Inc. announced that it has reached an agreement to sell selected assets of its North American Packaging Plastic Bottle business to Ball Corporation for US$180 million. The sale is part of Alcan Packaging’s ongoing refocusing of its global activities on selected growth segments.
• The Board of Directors of Alcan Inc. has formally approved the appointment of Richard D. Evans, Executive Vice President and Chief Operating Officer, as Alcan’s next President and Chief Executive Officer effective March 12. Mr. Evans succeeds Travis Engen.



America forte nell’export
Per il decimo anno consecutivo, i costruttori statunitensi di macchine per il confezionamento hanno ottenuto il primato nelle esportazioni. Secondo dati COPAMA (Confederazione che raggruppa le associazioni di categoria nazionali), nel 2004, gli USA hanno conservato il primo posto totalizzando vendite per 6.413 miliardi di US$. Seguiti in ordine dalla Germania (5224), Giappone (3735), Italia (3720), Cina (3307), Regno Unito (1600), Spagna (1029), Svizzera (690), Francia (662), Russia (425), Paesi Bassi (209).
«Questa forza nell’export - dichiara Charles D. Yuska, presidente PMMI - si spiega nell’elevata affidabilità, flessibilità e sicurezza attribuita alle macchine per imballaggio costruite negli USA, senza contare il costo generale dell’operazione e la validità dei programmi di assistenza offerti dalle industrie del comparto».


America strong in exports
The United States packaging machinery manufacturers lead the world in shipments of packaging equipment for the 10th consecutive year. According to COPAMA (Confederation of Packaging Machinery Associations) data, in 2004, the United States maintained its number one ranking with sales totaling 6,413 billion US $, followed by Germany (5,224), Japan (3,735), Italy (3,720), China (3,307), UK (1,600), Spain (1,029), Switzerland (690), France (662), Russia (425), Low Countries (209).
“This strength - declares PMMI president Charles D. Yuska - is due to the high reliability, flexibility and safety of equipment built by US manufacturers as well as the total cost of operation and reliable service programs that are the hallmarks of the US packaging machinery industry”.



Fare sistema
Varcare la Grande Muraglia

A SOSTEGNO DELLE IMPRESE In una lettera pubblicata lo scorso 14 settembre sul Sole-24 Ore, il presidente di Confindustria, Luca Cordero di Montezemolo, definisce strategie e obiettivi della recente missione italiana in Cina.

«Nel solco della missione imprenditoriale organizzata quasi due anni fa in occasione della visita di Stato del presidente della Repubblica Carlo Azeglio Ciampi, Confindustria, Ice e Abi portano in quattro vitali aree di sviluppo cinesi oltre 500 imprese al seguito della missione politica del presidente del Consiglio Romano Prodi (...).
• Le grandi imprese italiane e i nostri marchi più conosciuti sono presenti assieme a oltre 600 piccole e medie imprese diventate parte integrante del tessuto industriale cinese. La missione che intraprendiamo si propone come primo obiettivo di incrementare questo numero. Il Governo italiano, rappresentato al massimo livello, oltre 500 imprese, 26 associazioni industriali, 15 banche, le grandi università pubbliche e private, in totale saranno circa 500 gli operatori che prenderanno parte alla missione. Sono numeri che testimoniano l’impegno di tutto il Sistema Italia per il successo di una iniziativa che non ha precedenti per numero di imprese coinvolte, attività pianificate, sforzo organizzativo.
• Per rendere più concreta la nostra azione abbiamo scelto di articolarla in più tappe. A Nanchino e Canton le iniziative (compresi gli oltre 5mila incontri di business organizzati in collaborazione con l’Ice) sono dedicate a esplorare le opportunità di investimento e commercio tra imprese manifatturiere piccole e medie. A Shanghai, in vista dell’Expo Universale 2010, e a Tianjin, che si appresta a diventare un importante hub logistico, le iniziative pianificate coinvolgeranno prevalentemente aziende operanti in tutti i comparti delle infrastrutture, della logistica, della portualità.
• Oltre a offrire alle aziende italiane la possibilità di esplorare nuove occasioni di affari,intendiamo dare continuità alle iniziative intraprese in questi due anni. In occasione della missione in Cina del 2004, Confindustria ha firmato un accordo di collaborazione con il Governo dello Jiangsu volto a incrementare la cooperazione bilaterale tra PMI. Grazie a questo accordo e alla successiva missione in Italia di imprenditori cinesi, le relazioni economiche tra Jiangsu e Italia si sono significativamente rafforzate. Nella prospettiva di ulteriori passi per rafforzare tale relazione, siamo particolarmente soddisfatti che il Governo del Jiangsu abbia deciso di inviare in Confindustria un funzionario per indirizzare le imprese italiane che desiderano investire in questa regione (...). La collaborazione appena descritta rappresenta un caso di successo che ci proponiamo di replicare con la provincia del Guangdong [accordo firmato il 16 settembre, NdR] la cui storica vocazione industriale ne fa un partner ideale per il nostro Paese (...)».



Marco Vacchi con Errani, Montezemolo e Campagnoli presso lo stand IMA alla fiera Cismef (3rd China International Small & Medium Enterprise Fair), che si è svolta a Canton dal 15 al 18 settembre. IMA ritiene importante partecipare a simili iniziative, specie se supportate dal Governo Italiano. In fiera, la macchina automatica opercolatrice progettata in Italia e prodotta in Cina, grazie alla joint-venture con ZIBO.

Marco Vacchi with Errani, Montezemolo and Campagnoli at the IMA stand at the Cismef Fiera (3rd China International Small & Medium Enterprise Fair), that was held at Canton from 15th at 18th September. IMA considers participation in similar undertakings to be important, especially if supported by the Italian Government. At the fair, the automatic capsule filling machines designed in Italy and produced in China, thanks to a joint-venture with ZIBO.




Act as a System
Pass the Great Wall
IN SUPPORT OF ENTERPRISES In a letter published las 14th September in Sole-24 Ore, the president of Confindustria, Luca Cordero di Montezemolo, defines strategies and objectives of the recent Italian mission to China.

“In the same vein as the entrepreneurial mission organized nearly two years ago in occasion of the State visit of the that time President of the Italian Republic Carlo Azeglio Ciampi, Confindustria, Ice and Abi brought over 500 enterprises to four vital areas of development in the wake of the political mission of the current Italian Prime Minister Romano Prodi (…).
• The large Italian concerns and the best known Italian brands are present along with over 600 small and medium-sized concerns that have become an integral part of the Chinese industrial fabric. The mission we are undertaking sets itself a first objective of upping this number. The Italian government, represented at the highest level, over 550 concerns, 26 industrial associations, 15 banks, the large public and private universities, all told some 500 operators will take part at the mission. These are figures that bear witness to the commitment of the entire Italian System for the success of an undertaking that is without precedent for the number of concerns involved, activities planned as well as for the organizational effort.
• To make our action more concrete we have chosen to divide it up into several stages.
At Nanking and Canton the undertakings (as well as the over 5 thousand business encounters organised in cooperation with Ice) are dedicated to exploring the opportunity of investment and trade between small and medium-sized concerns.
At Shanghai, in view of the Universal Expo 2010, and at Tianjin, that is in the process of becoming an important logistic hub, the undertakings planned will mainly involve companies working in all the segments of infrastructures, logistics, port facilities.
• As well as offering Italian concerns the possibility of exploring new business opportunities, we intend giving continuity to the undertakings in these years. In occasion of the mission in China in 2004, Confindustria signed a cooperation agreement with the Government of Jiangsu aimed at increasing the bilateral cooperation between small-to-medium-sized concerns. Thanks to this agreement and the subsequent missions to Italy of Chinese entrepreneurs, economic relations between Jiangsu and Italy have been considerably reinforce. With the prospect of taking further steps to reinforce this relation, we are particularly satisfied that the Government of Jiangsu has decided to send an official to Confindustria to orientate the Italian concerns that wish to invest in the region (…). The just described cooperation stands as a succesffuly case that we hope to repeat with the province of Guangdon [agreement signed September 16th, Ed) the historic industrial vocation of which makes it an ideal partner for our country (…)”.



Aggiornamenti “in-mold”
Si è da poco conclusa IMLCON 2006 (4-6 ottobre, Chicago, USA) la conferenza annuale sull’etichettatura in-mold. Lo scorso anno, per la prima volta, è stata organizzata congiuntamente da AWA Conferences e RBS Technologies, ad Amsterdam, dimostrandosi un utile momento di aggiornamento per l’intero comparto industriale. L’etichettatura in-mold rappresenta una piccola parte del mercato mondiale (2,1% nel 2005) ma sta crescendo più velocemente di quella autoadesiva o dell’etichettatura a colla, soprattutto in Europa.
Nel Vecchio Continente, la tecnologia preferita è l’injection molding mentre in Nord America si opta nel 95% dei casi per il blow molding. In Asia, invece, la situazione è più bilanciata. Ulteriori informazioni si possono trovare all’indirizzo www.awa-bv.com.


“In-mold” up-date
IMLCON 2006 (4th-6th October, Chicago, USA), annual conference on in-mould labeling, has just ended.
Last year, for the first time, it was organised jointly by AWA Conferences and RBS Technologies in Amsterdam, proving a useful occasion for coming up to date with developments in the industry. In-mould labeling represents a small part of the global market (2.1% in 2005) but it is growing more quickly than adhesives or glue labeling, especially in Europe. Here the most popular technique is injection moulding while in North America blow moulding is opted for in 95% of cases. In Asia, on the other hand, the division is more even. More information is available at: www.awa-bv.com.



Plastica: mercati e concorrenza
Databank ha comunicato i risultati delle sue ricerche Competitors.
Per il settore “Imballaggi in materie plastiche”, il mercato, in volume pari a circa 2.870 mila t, nel 2005 risulta sostanzialmente stabile (-0,1%), per un valore di circa 9 miliardi di euro (imballaggi flessibili: 3.7 mld, +3%; imballaggi rigidi: 7 mld, + 7,5%).
L’export cala in volume (-2,9%), soprattutto per la diminuzione nell’area degli imballaggi flessibili (-3,7%). Nell’ultimo biennio, il trend dell’import è invece caratterizzato da una crescita sostenuta. Nel 2005 cresce in volume sia l’area degli imballaggi flessibili (+4,9%) sia degli imballaggi rigidi ed accessori (+4,5%). Per il 2006 è prevista una lieve ripresa del mercato interno in volume, che trainerà anche la produzione.
La ricerca “Manufatti materie plastiche e lattici espansi” evidenzia una modesta crescita nel 2005, sia per il poliuretano sia per il polistirolo, mentre risulta marginale quella del lattice.


Plastics: markets and competition
Databank has communicated the results of its Competitors study.
For the sector “Packaging in plastics”, the market, in volume standing at around 2,870 mila t, in 2005 is substantially stable (-0.1%), for a value of around 9 bln Euro (flexible packaging: 3.7 bln, + 3%; rigid packaging: 7 bln, + 7.5%).
Exports are down in volume (-2.9%), aboveall due to the drop in the area of flexible packaging (-3.7%). In the last two year period, the trend of imports has shown sustained growth. In 2005 the volume both of the area of flexible packaging (+4.9%) as well as that of stiff packaging and accessories (+4.5%) has grown. A slight recovery of the Italian domestic market is forecast for 2006, that will also draw production.
The study “Manufactured items in plastics and latex foam” shows a slight growth in 2005, both for polyurethane as well as for polystyrene, while growth of latex is seen to be marginal.



Alluminio, trend positivo
L’European Aluminium Foil Association fa sapere che nei primi sei mesi del 2006 l’export di foil d’alluminio è cresciuto del 3,7%, raggiungendo le 445.600 t, con un miglioramento sui dati dello scorso anno (429.500 t). La domanda interessa tutti i settori: gli spessori più sottili utilizzati prevalentemente nel flexible packaging sono aumentati del 3,9%, mentre quelli impiegati per i contenitori e nelle applicazioni tecniche sono cresciuti del 4,8%.
Le esportazioni al di fuori della regione EAFA (EU15, Armenia, Bulgaria, Repubblica Ceca, Ungheria, Norvegia, Russia, Slovenia, Svizzera e Turchia) hanno evidenziato un buon andamento, salendo dell’1,6%. Quasi 3/4 del foil d’alluminio è impiegato nel settore packaging, dove sono apprezzate le sue proprietà barriera e di resistenza. Il numero delle nuove applicazioni che includono un uso innovativo dell’alufoil nell’imballaggio indicano il buono stato di salute di questo materiale.


Favorable aluminium trend
The European Aluminium Foil Association has announced that aluminium foil shipments went up by 3.7% in the first six months of 2006 reaching 445,600 tons, thus showing a much better growth than the previous year (429,500 tons). Demand was driven by all sectors: thinner gauges mainly used for flexible packaging increased by 3.9%, while thicker gauges used for containers and technical applications grew by 4.8%.
Exports to regions outside the EAFA region - EU15, Armenia, Bulgaria, Czech Republic, Hungary, Norway, Russia, Slovenia, Switzerland and Turkey - were up by 1.6 percent showing a positive trend as well.
Approximately three quarters of aluminium foil is used in packaging where its characteristics of strength, formability and barrier properties have made it an essential part of many flexible packaging and container applications. The number of new products that feature innovative uses of alufoil based packaging indicates a healthy future for the material.



Tutto sulla RF, a prezzi ragionevoli
“Low-cost RFID Smart Label”: è il titolo dello studio condotto da Vandegraf International Ltd (e commercializzato da Packaging Strategies), che fornisce un punto di vista sul mercato e le tecnologie relative alle etichette intelligenti e disponibili a prezzi ragionevoli: 850 milioni di unità nel 2006, destinate a raggiungere quota 20 miliardi nel 2010.
Gli argomenti spaziano dai fattori che potrebbero avere un impatto sulle dinamiche di mercato e rallentarne la crescita, al rapporto fra diverse tecnologie (RFID, codici a barre, chip), dai settori di sbocco caratterizzati da maggiore dinamicità, ai costi e alle criticità da affrontare prima di scegliere le smart label, sino alle applicazioni innovative di etichette intelligenti a livello di bancali.
Nelle oltre 200 pagine del report, troviamo informazioni relative a previsioni di mercato sino al 2015 per le etichette intelligenti RFID (volume, valore, applicazioni); casi industriali spiegati in modo dettagliato (Hewlett Packard, Nestlè, Procter & Gamble, Unilever); un focus sulla la scelta compiuta da Wal-Mart e di come il più grande retailer del mondo stia guidando la crescita di questa tecnologia; le applicazioni attuali e potenziali nel campo retail, abiti, elettronica di consumo, settore militare e farmaceutico; evoluzione storica e futuro dell’RFID.
Informazioni: [email protected].


All about RF at reasonable prices
“Low-cost RFID Smart Label”: is the title of the study carried out by Vandegraf International Ltd (and traded by Packaging Strategies), that provides a point of view on the market and the technologies related to intelligent labels and available at reasonable prices: 850 million units in 2006, destined to reach 20 billion in 2010.
The topics range from factors that could have an impact on market dynamics and slow down growth, to the relations between the various different technologies (RFID, barcode, chip), from the main outlet sectors featuring a greater dynamism, to the costs and the critical factors to be tackled before choosing smart labels, up to innovatory applications of intelligent labels on pallets.
In the over 200 pages of the report, you can find information covering the market forecast up to 2015 for the RFID intelligent labels (volumes, values, applications); industrial cases explained in great detail (Hewlett Packard, Nestlè, Procter & Gamble, Unilever); a focus on the choice made by Wal-Mart and how the big world retailers are guiding the growth of this new technology; the current and potential applications in the retail, clothing, consumer electronics, military and pharmaceutical sector; historic and future evolution of RFID.
Information: [email protected].



Sorprese dalla Cina
Mentre molti analisti concordano sul fatto che la Cina diventerà in futuro il più grande mercato mondiale per le soluzioni RFID, di fatto pochi sanno spiegare con precisione questa tendenza. Perciò un consulente tecnico di IDTechEx ha percorso l’intera Cina facendo visita sia alle diverse aziende che producono oppure utilizzano i sistemi RFID, sia al governo. Il quadro è a dir poco sorprendente: in almeno una dozzina di aziende i progressi sono enormi, sia dal punto di vista della qualità che della quantità.
Non solo l’export - Circa il 65% dei beni venduti nei supermercati Wal-Mart proviene dalla Cina. Si riteneva che l’imperativo del grande retailer [tutte le forniture devono essere identificate mediante tag RF, NdR] avesse come conseguenza indiretta un ridimensionamento dell’export cinese. All’inizio sembrava che molti fornitori di quel Paese, specie le aziende di piccola taglia, puntassero solo sui loro tradizionali punti di forza (un costo del lavoro più basso e margini ridotti), tuttavia i cinesi hanno dimostrato di essere molto bravi ad adottare la tecnologia RFID. Il punto, però, è un altro: la maggior parte delle applicazioni, in Cina, non è riferibile alle esportazioni verso Occidente, bensì alle consegne locali.
Singole commesse - Qualche esempio, a tal proposito, può essere illuminante. Nello studio di IDTechEx, infatti, si cita un ordine per svariati milioni di etichette intelligenti destinate ai campus universitari, e un’altra richiesta per 120 milioni di tag, solo per etichettare i maiali in una sola provincia.
La Cina, inoltre, si registra il più grande ordine mondiale di sempre per le RFID: sei miliardi di dollari per la carta di identità nazionale. Si tratta di una card che si fa riconoscere senza contatto, operando ad alta frequenza (HF). Entro la fine del 2005, la Cina ha già emesso 110 milioni di carte di identità, ma l’obiettivo è arrivare a quota 900 milioni entro la fine del 2008. Ogni carta costa circa due dollari e mezzo, e soltanto le aziende cinesi sono state contattate per produrre e fornire l’intera soluzione.


Surprises from China
While many analysts agree on the fact that in the future China will become the biggest world market for RFID solutions, few though are able to accurately explain this trend. Thus the technical consultant of IDTechEx traveled across China visiting both the various concerns that produce or use RFID system as well as the government. The picture is rather surprising: in at least a dozen concerns the progress is enormous, both from the point of view of quality and from that of quantity.
Not just export - Around 65% of the goods sold in the Wal-Mart supermarkets are Chinese. It was considered that the imperative of the huge retailer[all deliveries had to be identified via an RF tag, Ed) would indirectly reduce Chinese exports. At the beginning it appeared that many Chinese suppliers, especially the smallscale concerns, only aimed at their traditional strongpoints (low labour costs and low margins), and yet the Chinese have shown themselves to be very good at applying RFID technology. The point to be made is another one though: the majority of applications in China are not related to export towards the West, but are rather for local delivery and consignments.
One-off orders - Some examples on this count are illuminating. In the IDTechEx study in fact mention is made of an order for several millions of intelligent labels for the university campuses, and another demand for 120 million tags, only for labeling the pigs of one single province. China what is more registers the largest world order for RFID: six billion dollars for the national ID card. It is a card that can be read contactless, operating at high frequency. By the end of 2005 China had already issued 110 million ID cards, but the objective is to reach 900 million by the end of 2008. Each card costs around two-and-a-half dollars, and only Chinese concerns have been contacted to produce and supply the entire solution.



Quale futuro per il flessibile?
Da uno studio della PCI Films Consulting Ltd. (UK) risulta che l’annunciata cessazione di gran parte della produzione in terra britannica ad opera di due tra i principali produttori europei di imballaggi flessibili sarebbe il risultato della pressione esercitata dalla concorrenza che interessa l’industria del flexible packaging nel Regno Unito. Lo studio “The European Flexible Packaging Market 2006” evidenzia come, nonostante le continue razionalizzazioni degli impianti, il mercato europeo della trasformazione di imballaggi flessibili (9,3 miliardi di Euro) continui a essere caratterizzato da un eccesso di offerta, non sempre competitiva a causa dell’elevato costo di base. Inoltre, la tendenza da parte dei principali proprietari di marchi a trasferire la produzione di alimenti e il loro confezionamento al di fuori del Regno Unito, spesso in impianti situati nei nuovi paesi membri dell’UE, sta costringendo i fornitori ad adeguarsi. E mentre i principali trasformatori con diversi impianti in Europa occidentale sono in grado di razionalizzare e riorganizzare la loro capacità produttiva per andare incontro alle nuove esigenze, molte piccole e medie imprese non riescono a farlo. A livello globale lo studio prevede che la domanda europea di imballaggi flessibili cresca del 1,4% all’anno (passando dai 9,3 del 2005 a 10 miliardi di Euro entro il 2010), anche se la crescita in Europa occidentale dovrebbe mantenersi al di sotto dell’1%. Per contro in Europa centrale ed orientale è previsto un aumento della domanda pari al 7% annuo, che si spiega nel continuo evolversi delle applicazioni nel campo del packaging.


What future for flexible packaging?
The imminent closure of a significant amount of UK production capacity announced by two of Europe’s leading suppliers of flexible packaging is in direct response to extreme competitive pressures shaping the UK flexible packaging industry, notes a new study from market intelligence firm PCI Films Consulting Ltd. The study “The European Flexible Packaging Market 2006” concludes that in spite of continuing plant rationalisation, the 9.3 billion Euro West European converted flexible packaging market continues to be oversupplied. Much of it is uncompetitive, due to its high cost base. In addition, a trend by leading brand owners to switch food production and packing out of the UK, often to plants in the new member countries of the EU, is forcing suppliers of flexible packaging to follow suit. While the leading multi-plant converters in Western Europe are in a position to rationalise and relocate their capacity to meet these changes, many small and medium sized West European converters cannot and are expected to suffer.
Overall, the study forecasts European demand for converted flexible packaging growing at 1.4% per annum (going from €9.3 billion in 2005 to approaching €10.0 billion by 2010) but expects growth in Western Europe to remain at less than 1% per annum over this period. In contrast, demand growth in central and eastern Europe is forecast at approachin




Il mercato della sete
The thirst market



Accordi e nomine
Agreements and appointments



America forte nell'export
America strong in exports



Varcare la Grande Muraglia
Pass the Great Wall



Aggiornamenti "in-mold"
"In mold" up-date



Plastica: mercati e concorrenza
Plastics: markets and competition



Alluminio, trend positivo
Favorable aluminium trend



Tutto sulla RF, a prezzi ragionevoli
All about RF at reasonable prices



Sorprese dalla Cina
Surprise from Cina



Quale futuro per il flessibile?
What future for flexible packaging?



Asda e il biodegradabile - Asda sta considerando l’utilizzo di forme di confezionamento in plastica biodegradabile - nello specifico PLA - per alcune gamme dei propri prodotti ed è probabile che il PLA sostituirà quasi totalmente il PET. Asda attualmente ricorre al PET per confezionare frutta e verdura fresche. (Fonte: PLMA, e-scanner, maggio 06).
Asda and biodegradable
Asda is considering the use of forms for packaging in biodegradable plastic - more specifically PLA - for some ranges of its products and it is probable that PLA will totally replace PET. ASDA currently resorts to PET for packaging fresh fruit and vegetables. (Source: PLMA, e-scanner, May 06).

Prezzi TAG, confermato il calo - Secondo le stime elaborate da IDTechEx per i prossimi dieci anni, infine, il prezzo medio del tag è destinato a scendere in modo significativo. Ricordiamo che si tratta di un prezzo medio, in quanto esistono etichette che costano persino 8 dollari (per applicazioni speciali, come nel campo della difesa) peraltro bilanciate dalle ben più economiche etichette stampate direttamente sul prodotto e sulle confezioni, che dovrebbero risultare le applicazioni vincenti nel 2016. Fonte: IDTechEx
Tags prices, drop confirmed - Lastly, according to estimates processed by IDTechEx for the next ten years, the world price of tags is liable to drop heavily. We reiterate that we are speaking of an average price, in that labels exist that cost as much as 8 dollars (for special applications, such as in the defence field) what is more offset by the much more economical labels directly printed on the product or the pack, that should be the most successful applications in year 2016. Source: IDTechEx