|
|
|
|
Food
Ricerca di qualità
Quality research |
|
La spettroscopia dimpedenza elettrochimica viene impiegata con numerosi vantaggi per il controllo di imballaggi metallici a uso alimentare, farmaceutico e cosmetico. Lo dimostrano sul campo gli esperti di Laminazione Sottile
Electrochemical impedance spectroscope technology is used with numerous advantages for controlling metal packaging for food, pharmaceuticals and cosmetics. This has been demonstrated in the field by the experts of Laminazione Sottile |
|
Materials & Machinery |
|
Ermetico
ma facile
Hermetic
but easy
Il nylon biorientato va in fiera
Bioriented nylon films goes on show
Il futuro in un sacchetto
Future in the bag
News
Beverage
News
Cosmopharma
Università + Industria = Innovazione
University + Industry = Innovation
News
|
|
Labeling & Coding
|
Il presente delletichetta
The present of labeling
News
|
|
End of line & Handling |
Cartesio e la robotica
Cartesio and robotics
News
Ortofrutta: puntare sul pooling
Fruit and vegetables: focus on pooling
|
|
Automation & Controls |
Per unindustria più flessibile
Towards a more flexible industry
News
Confezionamento
espresso
Packing
espresso
|
|
Components & Other equipment |
News
|
|
|
Cama
Elau
Markem
|
|
Cama: un gruppo italiano di successo
Alta tecnologia, affidabilità e soluzioni innovative sono alla base dei positivi risultati di Cama Group e delle sue numerose soluzioni per il confezionamento. Total quality e aperture al non food chiudono il cerchio delleccellenza.
Il percorso industriale di Cama Group è iniziato nel 1981, quando cominciò a operare sul mercato domestico come costruttore di macchine dimballaggio formatrici, chiuditrici e multimballo.
Nel corso del tempo, grazie anche allampliamento della gamma di soluzioni proposte, ha conquistato una posizione di assoluto rilievo sul mercato internazionale, proponendo linee dimballaggio secondario ad alta tecnologia, in prevalenza dedicate al settore alimentare.
La conoscenza approfondita del settore e la completezza dellofferta tecnologica per limballaggio, unita allaffidabilità delle macchine (messe a punto in seno alla Packaging Division) e allefficienza delle isole robotizzate (curate dalla Robotic Division), permettono oggi a Cama di primeggiare a livello internazionale nella realizzazione di linee complete di confezionamento, a partire dal ricevimento di prodotti primari (biscotti, gelati, yogurt ecc.) sino al loro imballo prima della palettizzazione.
Concetti chiave e qualche numero
Qualità e innovazione sono le parole chiave di unazienda vincente sul piano tecnologico e con un know-how approfondito, in relazione ad alcuni settori di sbocco primari, nello specifico il confezionamento di cioccolato, prodotti da forno, confectionary, gelati, yogurt, pet food.
Come spiega però il general manager di Cama Group, Daniele Bellante, gli orizzonti dellazienda lombarda si stanno evolvendo: «Fino a oggi, i nostri clienti sono stati essenzialmente multinazionali o dinamiche aziende di dimensioni medio-grandi dellalimentare; ma abbiamo lintenzione, oltre che le competenze, di entrare con forza nel comparto non-food per prodotti di largo consumo; è una scommessa che contiamo di vincere in tempi brevi».
La determinazione del direttore generale, del resto, è ben motivata. Da quando infatti, nel 2002, il fondatore della società Paolo Bellante ha passato il testimone della conduzione aziendale ai figli Daniele e Annalisa (attivi in azienda già dal 1993), gli investimenti per far crescere il gruppo in autorevolezza e competenze si sono intensificati: «Abbiamo fortemente creduto e lavorato attorno al concetto di Total Quality, e uno dei risultati più ragguardevoli raggiunti è stata la crescita del fatturato, che dal 2002 è aumentato del 40% circa, toccando i 20 milioni di Euro e puntando ai 30 milioni per il 2008. La ricetta di questo balzo in avanti - spiega ancora Daniele Bellante - consiste nella presenza di Cama in quei settori per i quali abbiamo sviluppato un know-how tecnico specifico, fornendo impianti sempre allavanguardia. In unottica di ottimizzazione del processo produttivo, abbiamo poi standardizzato al massimo le nostre soluzioni, garantendo però ai clienti livelli di flessibilità e, soprattutto, di qualità che ci contraddistinguono da sempre».
Consulenza a tutto campo
Oltre allampia gamma di impianti/soluzioni offerte, la carta del successo di Cama è stata senza dubbio la sua capacità di porsi come un consulente globale, in grado di offrire ai propri clienti sia soluzioni tecniche performanti, mescolando competenze sul settore delle macchine dimballaggio e della robotica, sia consigli mirati e puntuali sulla scelta del cartone da usare, sul tipo dimballo, fino alla definizione di piani di pay-back degli investimenti ecc. Daltronde, operiamo da sempre a stretto contatto con i clienti, fornendo impianti tagliati sulle loro esigenze ma, allo stesso tempo, siamo in grado di offrire varie soluzioni di meccanizzazione, quali top-load, side load, wrap around». La strategia del gruppo prevede investimenti costanti in innovazione, che coinvolgono tanto la Divisione Macchine Imballaggio (formatrici, chiuditrici, display-box e wrap-around, incassatrici, astucciatrici, multimballo, coperchiatrici e apricartoni) quanto la Divisione Robotica (robot a 2-4 assi abbinati a sistemi di visione). A questo proposito, ricordiamo che lazienda investe annualmente più del 5% del proprio volume daffari in R&D «per essere pronta - spiega Bellante - a offrire soluzioni dimballaggio sempre più complete e con il miglior rapporto qualità/prezzo a un mercato esigente come quello del confezionamento».
e tanta innovazione
Ricordiamo allora gli interessanti sviluppi tecnici sulla nuova astucciatrice elettronica orizzontale CL 156, in grado dimballare 600 flowpack/min in arrivo su una pista in astucci di 4-6 pezzi; la multimballo ad alta velocità serie MP103 per la fascettatura a ponticello brevetto Cama di bottiglie (250 cicli al minuto) nonché la nuova incassatrice display-box di dimensioni ridotte FW 761 (25 cicli al minuto).
La Divisione Robotica ha invece completato la gamma dei robot Cama, sviluppando due nuovi modelli: robot MN 530, presentato allultimo Salon dEmballage di Parigi, equipaggiato con bracci in carbonio disponibile in versione 2,3 o 4 assi con o senza visione per una velocità da 70-80 cicli/min con un pay-load fino a 15 kg e un nuovo robot a 4 assi, che verrà presentato nel giugno 2005, con un basso pay-load, ma capace di raggiungere 130-140 colpi al minuto. Si tratta, a tutti gli effetti, di un numero consistente di nuove proposte, che concorrono a puntualizzare ulteriormente i termini della nuova imprenditorialità espressa in Cama.
«Siamo convinti - dichiarano a proposito Daniele e Annalisa Bellante - che unazienda familiare (anche se di successo) debba giocoforza trasformarsi in unimpresa privata, capace di farsi riconoscere a livello internazionale come partner affidabile e sempre in grado di affrontare i nuovi scenari competitivi. Tutto questo anche in virtù di un management affiatato, autorevole e motivato, che sappia esprimere e supportare il concetto di servizio a tutto campo per sostenere gli obiettivi di sviluppo dei clienti».
Per ulteriori informazioni
For further information
Cama Group
Via Como 9
23846 Garbagnate Monastero, LC (I)
Tel. +39 031 879811
Fax +39 031 856373
[email protected]
www.camagroup.com
|
|
CAMA: an Italian success
High technology, reliability and innovative solutions lie at the base of the positive results of the Cama Group and its numerous packaging solutions.
Total quality and the opening up of non food markets polish things off to perfection.
The industrial journey of the Cama Group began in 1981 when it began to operate in the domestic market as a producer of forming, closing and multi-packing packaging machines.
In the course of time, thanks too to the expansion of the range of solutions proposed, it has conquered a position of outstanding importance in the international market, proposing highly technological secondary packaging systems, mostly dedicated to the food sector.
Their in-depth knowledge of the sector and the completeness of the technological packaging offer, combined with the reliability of the machines (fine-tuned within the packaging division) and the efficiency of the robotic islands (controlled by the Robotic Division) today enable Cama to shine internationally in the manufacturing of complete packaging systems, starting with the reception of primary products (biscuits, ice-cream, yoghurt etc,) all the way up to their packaging and palletising.
Key concepts and some statistics
Quality and innovation are key words for a company whose technology and know-how has made it successful in some leading market sectors and specifically in the packaging of chocolate, baked goods, confectionery, ice-cream, pet food. However, as the general manager of the Cama Group, Daniele Bellante, explains, the horizons of the Lombard company are expanding: Up to now, our customers have essentially been multinationals or dynamic small-medium sized food companies: but we intend to enter the non-food area for mass-consumed goods with strength and know-how: it is a gamble we are hoping to win in a short space of time. The determination of the chief executive is, moreover, well-warranted. Indeed, since 2002, when company founder Paolo Bellante handed the reins of the running of the company to his children Daniele and Annalisa (who had been working in the company since 1993) investments for increasing the companys authoritativeness and know-how have been increased: We strongly believed and worked around the concept of Total Quality, and one of the most remarkable results we have achieved is the growth in turnover, which, since 2002, has risen by approximately 40%, reaching 20 million Euro. We aim to reach 30 million in 2008. The secret of this success - explains Daniele Bellante again - is down to Camas presence in those sectors for which we have developed a specific technical know-how, supplying increasingly avant-garde plants. With a view to optimising the manufacturing process, we went on to standardise our solutions as much as we could, while guaranteeing customers those levels of flexibility and, above all, quality which have always been our distinguishing feature.
All-round consultancy...
As well as the wide range of plants/solutions on offer, Camas trump card has certainly been its ability to position itself as a Global consultant, able to offer its customers both technical performance solutions, mixing their know-how in the packaging machine and robotics sector and targeted and accurate advice regarding the choice of which cardboard and type of packaging to use, the definition of investment pay-back plans etc.
On the other hand, we have always worked closely with customers, supplying them with plants designed for their needs while, at the same time, offering various mechanised solutions, such as top load, side load, wrap around.
Company strategy provides for constant investments in innovation, involving both the Packaging Machine Division (forming and closing machines, display-box and wrap around, crate-packing, cartoning, multi-packing, capping and box-opening machines) and the Robotic Division (2-4 axis robots combined with display systems) As regards this, we remind you that the company annually invests more than 5% of its turnover in R&D to be ready - explains Bellante - to offer increasingly complete packaging solutions and with a better quality/price ratio to a demanding market such as that of packaging.
...And a great deal of innovation
Next we recall the interesting technical developments on the new horizontal electronic cartoning machine CL 156 able to pack 600 flowpack/min with incoming lanes transporting 4-6 piece packs: the high speed multi-packing machine series MP103 for the Cama patented wrap-around packaging for bottles (250 cycles a minute) as well as the new smaller display box crate-packing machine FW 761 (25 cycles a minute). The Robotic Division has instead completed the range of Cama robots, developing two new models: robot MN 530, presented at the most recent Salon dEmballage in Paris, equipped with carbon arms available in 2,3 or 4 axis versions, with or without displays, at a speed of 70-80 cycles/min, with a pay-load of up to 15 kg, and a new 4 axis robot which will be presented in June 2005, with a low pay load, but able to reach up to 130-140 strokes a minute. For all practical purposes this is a significant number of new proposals, which contribute to further clarifying the term new entrepreneurship that Cama expresses. We are convinced - say Daniele and Annalisa Bellante - that a family business (even a successful one) must inevitably transform itself into a private company, able to find recognition on an international level as a reliable partner who is constantly able to tackle fresh competition. All this also by virtue of a harmonious, reliable and motivated management who can express and sustain the concept of all-round service in order to support the customers development objectives. |