italiaimballaggio












Piccola rubrica di eventi che hanno lasciato il segno. Da leggere.
Short list of events that have left their mark. Worth a read

Candidato Impackt - Il semestrale di cultura del packaging edito da Edizioni Dativo, “Impackt Contenitori e Contenuti” è stato inserito nella rosa dei finalisti del Premio Nazionale d’Eccellenza Profeti in Patria 2005, che si svolge sotto l’Alto Patronato del Presidente della Repubblica e che intende sottolineare la memoria storica della creatività produttiva, come valore aggiunto del Made in Italy.

Tecnologia del PET - Esperti e top manager del settore beverage e confezionamento in PET si sono incontrati, il 18 e il 19 ottobre scorsi, al 7° PETnology Forum di Shanghai, in Cina, per discutere di “Innovazione nel PET. Risposte alle sfide di un mercato difficile”. Il programma della conferenza, dedicato al mercato asiatico, e ha messo in luce le opportunità di sviluppo degli imballaggi di PET e delle macchine per l lavorazione di questo materiale.

Anniversario con congresso - Doppio appuntamento per i converter del flessibile il 20 e 21 ottobre a Milano: Giflex ha celebrato il ventennale nel corso del congresso d’autunno, che quest’anno ha avuto l’imprimatur di Fedes (federazione europea dell’imballaggio flessibile). Durante la cena di gala al Museo Nazionale della Scienza e della Tecnica, sono stati ricordati i numerosi vincitori dell’ultimo Fedes Star. Il convegno (davvero molto partecipato) ha rispettato il programma e ha reso un quadro esaustivo del comparto, tanto delle prospettive di mercato quanto della tecnologia, del contesto normativo in costante evoluzione, nonché delle “forme e della sostanza” che l’imballaggio flessibile deve assumere, per essere creativo e funzionale.

Ambiente, ricchezza - Giunta alla nona edizione, Ecomondo (Rimini, 26-29 ottobre) si è confermata ancora una volta la fiera di riferimento per approfondire i temi relativi alla “sostenibilità ambientale”: ciclo completo dei rifiuti, acque e siti contaminati, qualità dell’aria, del suolo e dell’ambiente urbano, sicurezza dei cittadini. Sul prossimo fascicolo di ItaliaImballaggio passeremo in rassegna i convegni e le iniziative che, più o meno direttamente, hanno interessato il settore dell’imballaggio.

Preziose idee da tutelare - Si è svolto il 14 novembre a Milano, presso la sede Ucimu, l’incontro “Protezione intellettuale del progetto industriale”. Organizzato da Aida (Associazione Italiana di Assemblaggio), l’evento ha offerto preziosi spunti di riflessione, ma anche chiare indicazioni, su come affrontare le problematiche legate agli aspetti produttivi e legali della protezione intellettuale del progetto industriale delle macchine speciali. Per ulteriori informazioni www.associazioneassemblaggio.com.

Lo zapping del retail - Il 10 e 11 novembre 2005, presso l’università IULM di Milano, Popai Italia (filiale nostrana dell’associazione internazionale per la promozione del punto vendita all’interno del marketing-mix) ha chiamato a raccolta gli addetti ai lavori per la seconda edizione del convegno Ordine&Extra-vaganze, rassegna accurata di tutte le tematiche che riguardano il retail marketing.

Buona la prima - Si è conclusa con un bilancio lusinghiero (100 espositori, 5.500 visitatori) la prima edizione della fiera specializzata EXPOlaser, evento di riferimento a livello nazionale nel campo della tecnologia laser e delle sue applicazioni industriali. Svoltasi dal 17 al 19 novembre 2005 a Piacenza, EXPOlaser ha confermato la bontà di un’iniziativa che si propone di valorizzare la tecnologia laser e le sue potenzialità. Organizzato da PubliTec e PiacenzaExpo, il Salone punta a un bacino potenziale di almeno 40.000 aziende solo in Italia.

Cultura e industria - Un seminario dal titolo “Valorizzare il patrimonio industriale. Esperienze a confronto” si è svolto lo scorso 21 novembre a Bologna, presso il Museo del Patrimonio Industriale, l’istituzione finalizzata alla tutela e alla divulgazione della storia industriale bolognese attraverso i secoli XVI-XX. L’incontro è stato organizzato in occasione dello “Study Tour in Emilia Romagna” della SIA (The Society for Industrial Archeology and the Preservation of Industrial Heritage in the USA).

Automazione in fiera - SPS/IPC/Drives (22-24 novembre 2005, Norimberga, D) si è chiusa con circa 34.600 visitatori, quasi 2.800 in più rispetto all’edizione 2004. Questa fiera, lo ricordiamo, è dedicata ai seguenti settori: comando, IPC, azionamento, comunicazione industriale, software industriale, interfaccia, sistemi meccanici e periferiche, sensoristica.

Progetti di vetro - Ottava edizione per il concorso “Progetto Millennio”, voluto da Vetrerie Bruni per valorizzare il design delle bottiglie di vetro. Presentato all’ultimo Simei, ha raccolto 18 progetti finalisti ideati dagli allievi di 6 scuole europee di design, fra cui la facoltà di Architettura del Politecnico di Milano, e votati nel corso della manifestazione dai visitatori dello stand della vetreria. I vincitori sono: per il vino bORDEAUx di Ikka Airas, Leo di Gerasimina Sarantopoulou e Nuovo Chianti di Ikka Airas; per olio e aceto Arc di Midori Yamada, Braille di Matteo Visentin (foto) e Diskus di Brock Magnus; per i distillati Aspects di Lienchiu Hsiao, Spirale di Patrick Pradel e Florito di Loistl Martin.

60 anni di R&S - All’evento celebrativo per l’anniversario di ANIE e il decennale della Federazione (“60 anni insieme. Da Associazione a Federazione. Il valore del sistema federativo tra passato e futuro”) che si è svolto lo scorso 28 novembre a Milano, sono intervenuti tra gli altri il Presidente ANIE Gian Francesco Imperiali e il Presidente di Confindustria Luca Cordero di Montezemolo (foto). Tutti i relatori hanno sottolineato l’importanza di ANIE come un modello di successo legato ai valori di aggregazione e innovazione tecnologica. La Federazione rappresenta il settore industriale che maggiormente investe in R&S nel nostro Paese: il 48% degli investimenti privati italiani in Ricerca e Sviluppo provengono, infatti, dalle aziende associate ANIE.

Musica d’Acciaio - La band è napoletana ma la sua musica è quella del mondo intero: una musica non banale che parla di impegno con il sorriso sulle labbra e con l’ironica intelligenza di chi guarda veramente lontano. Ci riferiamo al gruppo Capone&BungtBangt che, a dicembre, ha presentato il suo ultimo CD “Lisca di Pesce” presso la Libreria Fnac di Milano. La loro caratteristica più evidente? Presto detto: oltre all’allegria, l’uso di strumenti realizzati con oggetti d’uso comune assemblati nei modi più bizzarri ed elettrificati, il tutto all’insegna del riciclo. Si tratta di strumenti di una semplicità disarmante ma di grande valore creativo, strumenti dai nomi impossibili ma con un “serio fondamento” scientifico: *Shakeratte, **Yozzù, ***Ocamani… Molti di questi strumenti sono ricavati da imballaggi di acciaio riciclato (barattoli, bombolette, bidoni) forniti dal Consorzio Nazionale Acciaio, che offre anche consulenza nel ricercare metalli nuovi e diversi, per ottenere melodie sempre più particolari e originali. L’intesa nata qualche anno fa fra la CaponeB&B e CNA è dunque di quelle felici, dove riciclo fa rima con creatività e dove la stima reciproca è visibilmente sincera. Per consolidare ulteriormente l’unione, è stato messo a punto il progetto “I barattoli che fanno musica”, con cui Capone&BungtBangt veicolerà attraverso la propria arte un messaggio di sensibilizzazione al riciclo, destinato ai giovani compresi in una fascia d’età molto ampia. «Non buttare nella spazzatura barattoli, bombolette, tappi e scatolette, ma riciclali… anche suonandoli» è con questo invito al riciclo creativo, che Maurizio Capone, leader della band, conclude tutti i concerti. Dimenticavo… comprate il CD. (L.G.)
Note. * Latte d’acciaio per olio, 250 ml, dentro le quali vengono messi chiodi, sassolini. ** Bottiglietta di yogurt con pezzetti vibranti di borsa di plastica. *** Le mani di Capone.

Flexo: pronte le linee guida - Grandi novità da Atif, alla conferenza del 28 novembre. L’associazione tecnica italiana per lo sviluppo della flessografia cambia presidente (Agata De Blasi passa il testimone a Massimo Radice, amministratore delegato di Corapack) e ufficializza il proprio ingresso in Assografici, come nuovo gruppo di specializzazione. Ma, soprattutto, presenta la versione ultima e completa delle “Linee Guida per la stampa flessografica” realizzate in collaborazione con Taga Italia, per fornire regole utili a standardizzare il lavoro e la sua valutazione, agevolando il rapporto fra fornitore e cliente.

ITX, questo (s)conosciuto - “L’ITX è stato testato con risultati contradditori in limitati studi di genotossicità in vitro; comunque, risultati chiaramente negativi sono stati ottenuti in due adeguati studi in vivo. In conclusione, i suddetti studi di genotossicità in vivo non evidenziano un potenziale genotossico per l’ITX. Nessun altro dato sulla tossicità dell’ITX è al momento disponibile. In considerazione della mancanza di ulterori dati sulla tossicità non si possono fare per ora ulteriori commenti in merito alla sicurezza dell’ITX”.
(Question numbers EFSA-Q-2005-240 & EFSA-Q-2005-241. Adopted on 7 December 2005).
• “Il parere espresso dall’EFSA (European Food Safety Agency) sulla questione degli inchiostri contenenti ITX giunge alla conclusione che la sostanza «non costituisce causa di preoccupazione per la salute ai livelli riscontrati». Questa tranquillizzante valutazione, diffusa il 9 dicembre 2005, è da ritenersi finale e anticipa il parere prima previsto per marzo 2006. Riteniamo che questo parere dell’EFSA e la posizione assunta dalla Commissione Europea il 30 novembre scorso, siano un’importante conferma alle valutazioni da noi svolte e ai conseguenti comportamenti adottati, nel rispetto delle richieste e delle sensibilità espresse dalle Autorità italiane ed europee. Siamo rassicurati da questo pronunciamento e dalle posizioni analoghe assunte dalle altre autorità che hanno verificato gli effetti dell’ITX. Tetra Pak, come già dichiarato, conferma comunque la propria decisione di non utilizzare più, per i clienti italiani, il sistema di stampa offset UV con ITX, che rappresentava in ogni caso un’irrisoria percentuale dei propri prodotti”. (Nota stampa Tetra Pak, 11/12/05).

Arte e tacchi a spillo - L’eros, sottile sutura tra corpo e anima, percorre come un filo rosso le 15 tele dell’ultima personale di Miky Degni, inaugurata a Milano il 3 dicembre presso Adoré, spazio “satellite” di Fabbrica Eos. La mostra (intitolata appunto “anima&corpo”), esplorazione minuziosa delle infinite suggestioni erotiche - ma soprattutto estetiche - del corpo femminile, testimonia ancora una volta la contaminazione di modi e linguaggi che rappresenta la cifra stilistica dell’eclettico artista (pittore, fotografo, designer, ma anche titolare dell’agenzia di comunicazione “segnidegni”).

Impackt entry - The twice-yearly packaging culture magazine published by Edizioni Dativo, “Impackt Containers and Contents”, has been entered for the finals for the “National Excellence Award for Home Country Prophets”, to be held under the High Patronage of the President of the Italian Republic and that wishes to highlight the tiimehonored history of creativity in production as an added value of Italian products.

PET tecnology - Experts and top managers of the PET packaging and beverage industry met on 18th and 19h October at the 7h PETnology Forum in Shanghai, China, under the motto “PET-Innovations. Answers to Challenging Market Requirements”. The conference program, geared to the Asian market, reflected the chances for the development of PET packaging and the engineering of PET machinery.

Anniversary with congress - Double encounter for the converters of flexible packaging material 20h to 21st, Milan: Giflex celebrated its twenty years during its autumn congress, that this year had the imprimatur of Fedes (European flexible packaging federation). During the gala supper at the Museo Nazionale della Scienza e della Tecnica, the numerous winners of the latest Fedes Star were cited. The convention (extremely well attended) respected the program and painted an exhaustive picture of the segment, covering both market prospects as well as technology, constantly evolving rulings and standards, as well as the “form and substance” that flexible packaging should take on to be creative and functional.

Environment, wealth - Now in its ninth edition, Ecomondo (RImini, 26h -29h October) once again confirmed its standing as the main fair for tackling subjects related to “environmental sustainability”: complete cycle of waste, water and contaminated sites, quality of the air, of the ground and of the urban environment, public safety. On the next issue of ItaliaImballaggio, we’ll talk about some seminars, conventions and debates that (more or less directly) affected the packaging sector.

Precious ideas to be protected - The encounter “Intellectual protection of the industrial project” was held last November 14h in Milan. Organized by Aida (Italian Assembly Association), the event offered precious food for thought, but also clear indications as to how to tackle problems associated with the manufacturing and legal aspects of protecting intellectual rights regarding the industrial design of special machines. For further information www.associazioneassemblaggio.com.

Retail zapping - At the IULM university of Milan, 10h to 11h November 2005, Popai Italia (Italian branch of the international association for the promotion of salespoints inside the marketing-mix) gathered together sector operators for the second edition of the convention Ordine&Extra-vaganze, detailed show of all the topics concerning retail marketing. More information on the event in the next issue of ItaliaImballaggio.

A good start - The first edition of EXPOlaser, the main Italian specialist show in the field of laser technology and its industrial applications, closed its gates to extremely positive results (100 exhibitors, 5,500 visitors).
Held 17h to 19h November 2005 at Piacenza, EXPOlaser confirmed the success of the undertaking that wishes to give the right visibility to laser and its potentials. Organized by PubliTec and PiacenzaExpo, the Show targets a potential catchment of 40,000 concerns in Italy alone.

Culture and industry - A seminar entitled “Exploit the industrial heritage. A comparison of experiences”, was held last 21st November at Bologna, at the Industrial Heritage Museum, the institution with the purpose of protecting and divulging the Bolognese industrial history from the sixteenth to the twentieth century. The encounter was organized in occasion of the study tour in Emila Romagna of the SIA (The Society for Industrial Archaeology and the Preservation of Industrial Heritage in the USA).

Automation at the fair - SPS/IPC/Drives (22-24 November 2005, Nurnberg, D) closed with around 34,600 visitors, close on 2,800 more compared to the 2004 edition. This fair we reiterate is dedicated to the following sectors: controls; IPCs; drives; industrial communications; industrial software; interfaces; mechanical and peripheral systems; sensors.

Glass projects - The competition “Millenium Project”, set up by Vetrerie Bruni to further the design of glass bottles, has reached its eighth edition. Presented at the last Simei, 18 projects reached the final. The entries, coming from students of 6 important European design schools, including the faculty of Architecture of the Milan Polytechnic, were voted during the show by the visitors to the glass products stand. The winners are: for wine bORDEAUx by Ikka Airas, Leo by Gerasimina Sarantopoulou and Nuovo Chianti by Ikka Airas; for oil and vinegar Arc by Midori Yamada, Braille by Matteo Visentin (photo) and Diskus by Brock Magnus; for spirits Aspects by Lienchiu Hsiao, Spirale by Patrick Pradel and Florito by Loistl Martin.

Sixty years of R&D - The celebratory event for the sixtieth anniversary of ANIE and the tenth of the Federation (“sixty years together. From Association to Federation. The value of the federative system between past and future”) held last 28h November in Milan, was addressed among others by ANIE President Gian Francesco Imperiali and Confindustria President Luca Cordero di Montezemolo (photo). All the speakers underlined the importance of ANIE as a model of success tied to the strong values of aggregation and technological innovation. The Federation is the industrial sector that invests most in R&D in Italy: 48% of Italian private investments in R&D in fact come from ANIE associates.

Steel Music - The band is from Naples but its music that of the entire world: a music in no way banal that speaks of commitment with a smile on its face and with the ironic intelligence of those that truly look far afield, We are speaking of the Capone&BungtBangt that in December presented its latest CD “Lisca di Pesce” (“Fish Scale”) at the Fnac Bookstore Milan. Their most striking feature? No doubt about it: along with their merry verve, the use of instruments made with everyday objects assembled in the most bizarre ways and electrified, all this with an eye to recycling. These are instruments that have disarming simplicity but a great creative value, tools with impossible names but with a “serious scientific base” *Shakeratte, **Yozzù, ***Ocamani… Many of these tools are derived from recycled steel packaging (cans, cannisters, bins) provided by the National Steel Consortium, that also offers consultancy in the study of different and new metal, to attain evermore special and original melodies. The agreement between CaponeB&B and CNA started up some years back is hence a happy one, where recycling rhymes with creativity and where reciprocal respect is visibly sincere. Their working together has been consolidated by the creation of the project “cans that make music”, where Capone&BungtBangt will pass on the message of sensitivity to recycling through its art, aimed at young people from a broad age-range . “Don’t throw way cans, cannisters, lids and tins, but recycle them… also by playing them”, an invitation to creative recycling, that band leader Maurizio Capone comes out with at the end of every concert. Ah yes….. don’t forget to buy the CD. (L.G.)
Notes. * 250 ml steel oil tins filled with nails and stones. ** Yogurt bottles with vibrating pieces of plastic bags. *** Capones hands.

Flexo: Guidelines ready - New features announced by Atif at the conference held 28h November. The Italian Association for developing flexography is changing its president (Agata De Blasi hands over to Massimo Radice, managing director of Corapack) and officialising its own entry into Assografici, as a new specialisation group. But aboveall, it is presenting the latest and complete version of the “Guidelines for flexographic printing”; created in cooperation with Taga Italia, to give useful rulings for standardizing work and the evaluation of the same, facilitating relations between supplier and customer.

A note about ITX - “ITX was tested with contradictory results in limited genotoxicity studies in vitro; however clearly negative results were obtained in two adequate in vivo studies. In conclusion, the existing in vivo genotoxicity studies do not indicate a genotoxic potential for ITX. No other toxicity data on ITX are available. In view of the lack of other toxicity data no further comment on the safety of ITX can be made”. (Question numbers EFSA-Q-2005-240 & EFSA-Q-2005-241. Adopted on 7 December 2005).
• “The opinion expressed by the EFSA (European Food Safety Agency) on the question of inks containing ITX comes to the conclusion that the substance “does not constitute a hazard to human health at the levels encountered”. This reassuring statement, released December 9h 2005, is to be considered as final and anticipates the opinion initially scheduled for March 2006. We consider that of the EFSA and the position taken by the EC last November 30th as important confirmations of the evaluations made by us and the consequent action taken, in response to the demands and doubts expressed by the Italian and European Authorities. We have been reassured by this pronouncement and by the same positions taken by the authorities that have looked into the effects of ITX. Tetra Pak, as already declared, confirms its decision of no longer using the UV offset printing system with ITX for its Italian customers, that at any rate constitutes a triflingly small percentage of its products”. (Tetra Pak press note, 11 December 05).

Art and high heels - Eros, subtle suture between body and soul, runs through the 15 canvases of the latest one-man show held by Miky Degni, inaugurated Milan 3rd December at Adoré, “satellite” space of Fabbrica Eos. The show (in fact called “body&soul), a painstaking exploration of the infinite but aboveall aesthetic eroticism of the female body, once again bears witness to contaminations language that constitutes the stylistic hallmark of this eclectic artist (painter, photographer, designer but also head of the communication agency “segnidegni”).